لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۷

بالاترین جایزه ادبی فرانسه برای رمانی درباره جنگ جهانی اول


پیِر لومِتر چک نمادین ۱۰ یورویی گنکور را مقابل دوربین خبرنگاران به نمایش می‌گذارد.
پیِر لومِتر چک نمادین ۱۰ یورویی گنکور را مقابل دوربین خبرنگاران به نمایش می‌گذارد.

پیِر لومِتر روز دوشنبه٬ ۱۳ آبان‌ماه جایزه ادبی گنکور٬ بالاترین جایزه ادبی فرانسه را به خاطر رمانی در مورد جنگ جهانی اول از آن خود کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ هیئت داوران گنکور این جایزه را به خاطر رمان «دیدار به قیامت» به این نویسنده ۶۲ ساله اهدا و از وی به خاطر سبک نوشتار سینمایی‌ و همچنین «وحشت مداومی» که در داستان جاری است٬ تقدیر کردند.

«دیدار به قیامت» داستان دو سرباز جنگ جهانی اول به نام‌های آلبرت و ادوارد را روایت می‌کند که با پایان یافتن جنگ به زندگی معمولی بازگشته و در تقلا هستند تا بار دیگر در جامعه فرانسه ادغام شوند. خبرگزاری فرانسه می‌گوید این دو سرباز٬ «نسل از دست رفته» پس از جنگ جهانی اول را نمایندگی می‌کنند.

رادیو بین‌المللی فرانسه٬ «اِراِف‌ای» نیز می‌گوید آقای لومِتر در این رمان که بیش از ۵۰۰ صفحه‌ است٬ از دو سربازی می‌گوید که با وحشت‌های جنگ جهانی اول کنار آمده‌اند تا این‌بار با بحران بزرگ پس از جنگ مواجه شوند.

آقای لومِتر پس از دریافت این جایزه ضمن ابراز خوشحالی٬ به خبرگزاری فرانسه گفت که این جایزه به سبکی از نویسندگی که از «ژانر پلیسی و داستان‌های عامه پسند ناشی می‌شود»٬ رسمیت می‌بخشد.

پیر لومِتر به عنوان نویسنده رمان‌های پلیسی شناخته شده است و رمان‌های او به بیش از ۲۰ زبان ترجمه شده‌اند٬ با این‌حال این‌بار وی با رمانی غیرپلیسی خبرساز شده است. «خداحافظ عالم بالا» نخستین رمانی است که آقای لومِتر پس از چندین رمان پلیسی موفق٬ در ژانری دیگر خلق کرده است.

جایزه گنکور به سنت دیرینه‌ای که از زمان آغاز به کار این جایزه در سال ۱۹۰۳ پابرجاست٬ روز دوشنبه در رستوران پاریزین به آقای لومتر تعلق گرفت.

این جایزه سالانه به نویسنده‌ فرانسوی خالق «بهترین و خلاقانه‌ترین اثر» تعلق می‌گیرد و به طور نمادین با چکی به ارزش ۱۰ یورو همراه است.

جایزه گنکور می‌تواند فروش رمان را سیصد تا چهارصد هزار نسخه افزایش دهد.

سال گذشته ژِروم فِراری با رمان «خطابه سقوط رم» این جایزه را از آن خود کرد.

XS
SM
MD
LG