لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۹

آمانو: هنوز نمی‌توان همه مواد هسته‌ای ایران را صلح‌آمیز دانست


یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دو روز پیش از آغاز دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ گفت که آژانس هنوز «نمی‌تواند نتیجه‌گیری کند که تمامی مواد هسته‌ای در ایران برای فعالیت‌های صلح‌آمیز به‌ کار می‌رود».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای آمانو این مطلب را روز سه‌شنبه، چهاردهم آبان، در گزارشی که به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه داد مطرح کرده‌ است.

وی در این گزارش اما افزود که هفته گذشته درخصوص مسائل گذشته و موضوعات کنونی برنامه هسته‌ای ایران «جلسه‌ای مثمر ثمر» میان آژانس و مقام‌های ایرانی برگزار شده‌ است.

آقای آمانو در ادامه گفت: «ایران پیشنهاد جدیدی را در مورد گام‌های عملی ارائه داد با این هدف که این اقدام، کمکی سازنده به تقویت همکاری‌ها و گفت‌وگوها بکند تا از این طریق تمامی مسائل حل‌نشده در آینده حل و فصل شوند.»

وی افزود که دیدار دیگری در روز یازدهم نوامبر در تهران انجام می‌شود «تا در امر همکاری پیشرفت بیشتری حاصل شود».

جیل تیودور، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز سه‌شنبه به آسوشیتدپرس گفت که یوکیا آمانو برای ملاقات به تهران دعوت شده و آژانس «این مسئله را در دست بررسی دارد».

این گفته وی در واکنش به خبری است مبنی بر این‌ که علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، از یوکیا آمانو دعوت کرده است تا ۲۰ آبان، ۱۱ نوامبر، به تهران برود.

آقای صالحی به خبرگزاری ایسنا گفته است که هنوز به این دعوت پاسخ قطعی داده نشده است.

مذاکرات ایران با کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک که از زمان ریاست‌ جمهوری محمود احمدی‌نژاد آغاز شد، تاکنون نتیجه مشخصی در بر نداشته است، با این حال محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز سه‌شنبه گفت که در مذاکرات پیش‌ روی هسته‌ای «امکان توافق بر سر یک چارچوب کاری برای حل مسئله هسته‌ای» وجود دارد.

قرار است دور دیگری از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه پنج به‌ علاوه یک ۱۶ و ۱۷ آبان، ۷ و ۸ نوامبر، در ژنو برگزار شود. دور پیشین گفت‌وگوی دو طرف ۶ و ۷ آبان در وین برگزار شد که طرفین آن را «مثبت» توصیف کردند.

اگرچه مذاکرات وین و ژنو به طور رسمی از هم جدا هستند، در زمینه نگرانی در مورد برنامه هسته‌ای ایران با هم مرتبطند و پیشرفت در یکی از این مذاکرات می‌تواند اثر مثبتی بر مذاکره دیگر بگذارد.

ایران نگرانی‌های غرب در مورد وجود ابعاد غیر صلح‌آمیز در برنامه هسته‌ای خود را بی‌اساس می‌داند.
XS
SM
MD
LG