لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۹

ایران: قصد داریم توافقی را با آمانو در تهران به امضا برسانیم


یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.
رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با تأیید سفر روز دوشنبه یوکیا آمانو، مدیرکل این آژانس زیرمجموعه سازمان ملل، به تهران گفت که جمهوری اسلامی قصد دارد در طول این سفر آقای آمانو توافقی را با او به امضا برساند.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، رضا نجفی به رادیو و تلویزیون دولتی ایران گفت که جمهوری اسلامی پیشنهاد جدیدی را ارائه داده که شامل اقدامات عملی می‌شود و متن این پیشنهاد قرار است روز دوشنبه نهایی شده و «طرفین در مورد آن به توافق برسند».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرده‌ است که یوکیا آمانو قرار است روز دوشنبه، ۲۰ آبان، برای «تقویت گفت‌وگو و همکاری با طرف ایرانی» به تهران برود.

بنا بر این گزارش، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه‌ای خبر داده‌ است که آقای آمانو قرار است در این سفر در مورد «مسائل فنی» مرتبط با نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کند.

جدا از دیدار روز دوشنبه آمانو از تهران، در همان روز کارشناسان آژانس نیز قرار است در تهران با کارشناسان ایرانی در زمینه مسائل فنی دیدار و تبادل نظر کنند.

دعوت از یوکیا آمانو برای سفر به تهران از سوی علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، صورت گرفته است.

جیل تیودور، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز سه‌شنبه به آسوشیتدپرس گفته بود که یوکیا آمانو برای ملاقات به تهران دعوت شده و آژانس «این مسئله را در دست بررسی دارد».

دومین دور از مذاکرات اتمی ایران با گروه ۱+۵ که در ژنو سوئیس جریان دارد روز شنبه، ۱۸ آبان، وارد سومین روز خود شده و هنوز نتایج آن مشخص نیست.

یوکیا آمانو دو روز پیش از آغاز دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ گفت که آژانس هنوز «نمی‌تواند نتیجه‌گیری کند که تمامی مواد هسته‌ای در ایران برای فعالیت‌های صلح‌آمیز به‌ کار می‌رود».
XS
SM
MD
LG