لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۷

نصرالله: حزب‌الله در سوریه می‌ماند


نصرالله که در مراسم روزهای محرم در حضوری کم‌سابقه در انظار عمومی سخنرانی می‌کرد
نصرالله که در مراسم روزهای محرم در حضوری کم‌سابقه در انظار عمومی سخنرانی می‌کرد
حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، روز ۲۳ آبان ماه، در یک سخنرانی در بیروت گفت شبه‌نظامیان حزب تحت امرش تا هر زمانی که لازم باشد برای کمک به دولت بشار اسد در سوریه می‌مانند.

نصرالله که در مراسم عاشورا در حضوری کم‌سابقه در انظار عمومی سخنرانی می‌کرد گفت «تا زمانی که دلیل به قوت خوب باقی‌ست، حضور ما نیز ادامه خواهد داشت».

به گفته دبیرکل حزب‌الله لبنان، نیروهای این گروه در سوریه مانع از «خطری می‌شوند که از سوی کشورهای دیگر، در منطقه و از طرف تکفیری‌ها» متوجه لبنان است.

واژه تکفیری‌ها که حزب‌الله لبنان و نیز مقام‌های ایرانی از آن استفاده می‌کنند اشاره به گروه‌ها و افراد افراطی سنی‌مذهبی‌ست که در کشورهای منطقه دست به عملیات می‌زنند.

سخنان نصرالله و تاکید او بر ادامه حضور حزب‌الله در سوریه در حالی مطرح می‌شود که نیروهای سیاسی مخالف او در لبنان نیز بار دیگر انگشت اتهام را به سوی او گرفته و می‌گویند این کار علیه منافع ملی آن کشور است.

سعد حریری، از مهم‌ترین مخالفان سیاسی نصرالله و نخست‌وزیر پیشین لبنان، اندکی پس از سخنرانی دبیرکل حزب‌الله لبنان، گفت آنچه او انجام می‌دهد «استقلال لبنان را با تهدید روبه‌رو کرده است».

حریری می‌گوید انتخاب حزب‌الله برای حضور در سوریه «در راستای منافع حکومت بشار اسد و رهبری ایران برای حمایت از اوست».

حزب‌الله لبنان تنها گروه سیاسی رسمی‌ست که حضور نیروهایش در سوریه را تائید کرده است.

البته گزارش‌ها از حضور طیف‌های مختلفی از شهروندان غیرسوری در جنگ داخلی آن کشور خبر می‌دهند. گروه‌های سنی‌مذهب نیروهایی از کشورهای منطقه و حتی خارج از منطقه خاورمیانه را جذب کرده‌اند. گزارش‌ها از حضور بخشی از شیعه‌مذهبان عراق در سوریه نیز حکایت دارند. فیلم‌هایی نیز منتشر شده که حاکی از حضور نیروهای آموزش‌دیده ایرانی در این جنگ است. دولت ایران حضور مستقیم نظامی در سوریه را رد کرده است.

پیش از تازه‌ترین گفته‌های نصرالله در روز پنج‌شنبه در مورد ادامه حضور نیروهایش در سوریه، در مهرماه گذشته خبرگزاری‌های غربی از بیرون رفتن بخشی از افراد حزب‌الله لبنان از سوریه خبر داده بودند.

در آن زمان روزنامه تایمز لندن نوشته بود که «فشارهای شدید» وارده به حزب‌الله و «تخریب جایگاه» این سازمان شیعی لبنانی به خاطر حمایت قاطعش از حکومت بشار اسد موجب شده است که دبیرکل آن دستور عقب‌نشینی بخشی از نیروهای خود را از سوریه صادر کند.

تنها یک ماه پیش از آن در زمانی که تهدید نظامی آمریکا علیه دمشق به دلیل استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی بالا گرفته بود خبرگزاری ایسنا، به نقل از «منابع آگاه لبنانی» که با روزنامه عکاظ چاپ عربستان سعودی گفت‌وگو کرده‌اند، از «استقرار ۱۰ هزار نيروی حزب‌الله لبنان در دمشق برای ممانعت از سقوط نظام اسد در زمان حمله آمريکا» خبر داده بود.

در حال حاضر شمار دقیقی از نیروهای حزب‌الله لبنان در سوریه در دست نیست.

همزمان با سخنرانی نصرالله در روز عاشورا، گزارش‌هایی نیز از پیش‌روی نیروهای دولتی سوریه در بخش‌هایی از جنوب دمشق که در یک سال گذشته در دست شورشیان بود، منتشر شده‌ است.
XS
SM
MD
LG