لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۶

تصویب پیش‌نویس قطعنامه حقوق بشری در سازمان ملل علیه ایران


مجمع عمومی سازمان ملل متحد.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد.
یکی از کمیته‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه، ۲۸ آبان، با تصویب پیش‌نویس قطعنامه‌ای ابراز نگرانی خود را در مورد ادامه «نقض جدی» حقوق بشر در ایران در دولت حسن روحانی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پیش‌نویس این قطعنامه توسط کمیته سوم مجمع عمومی با ۸۳ رای موافق، ۳۶ رای مخالف و ۶۲ رای ممتنع به تصویب رسید و رأی‌گیری نهایی آن قرار است ماه آینده در مجمع عمومی انجام شود.

به نوشته رویترز، تصویب این قطعنامه در کمیته سوم که ۱۹۳ کشور عضو آن هستند پیامدهای قانونی ندارد، اما فشار بین‌المللی بر ایران را افزایش داده و انزوای بیشتر جمهوری اسلامی را به دنبال خواهد داشت.

بنا بر این گزارش، ایران نیز برای جلوگیری از تصویب این قطعنامه اقدام به «لابی‌گری» زیادی کرده است.

پیش‌نویس این قطعنامه با وجود ابراز نگرانی در مورد نقض ادامه‌دار حقوق بشر در ایران در عین حال از قول‌هایی که حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران، برای بهبود شرایط حقوق بشر، به‌ویژه در ارتباط با حقوق زنان و اقلیت‌های قومی و آزادی بیان، داده استقبال کرده‌ است.

پیش‌نویس قطعنامه کمیته سوم مجمع عمومی همچنین از طرح روحانی برای اجرای منشور حقوق مدنی استقبال کرده و ایران را تشویق کرده‌ است تا «گام‌هایی ملموس» در جهت اجرایی شدن فوری این تعهدات بردارد.

این پیش‌نویس قطعنامه پس از آن منتشر می‌شود که سازمان گزارشگران بدون مرز این هفته در بیانیه‌ای با یادآوری وعده‌های حسن روحانی در دوره مبارزات انتخاباتی، به بیان شرایط پس از انتخابات پرداخته و نوشته‌ است که دولت در صد روز نخست فعالیت خود، «بیلانی ناامیدکننده» از اقدام‌هایش در عرصه اطلاع‌رسانی ترسیم کرده‌ است.

این بیانیه از جمله به بازداشت و تهدید چندین روزنامه‌نگار و سینماگر، تهدید و احضار خانواده روزنامه‌نگارانی که در رسانه‌های خارج از کشور کار می‌کنند، مصون ماندن عاملان قتل ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس منتقد، و حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی اشاره کرده است.

ماه گذشته احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، نیز به کمیته سوم مجمع عمومی گفت که در میان افزایش تعاملات ایران و غرب در زمینه مذاکرات هسته‌ای، نباید کارنامه صد روزه دولت حسن روحانی در زمینه حقوق بشر نادیده گرفته شود.

به نوشته رویترز، روز سه‌شنبه ۲۸ آبان در کمیته سوم مجمع عمومی پیش‌نویس قطعنامه‌هایی نیز در زمینه نقض حقوق بشر در سوریه، کره شمالی، و میانمار به تصویب رسید.

نقض فزاینده حقوق پناهجویان افغان در ایران

در همین حال سازمان دیدبان حقوق بشر روز چهارشنبه، ۲۹ آبان، با انتشار گزارشی خبر داد که پناهجویان افغان ساکن ایران با «اذیت و آزار فزاینده‌ای» روبه‌رو هستند و بدتر شدن وضعیت اقتصادی ایران این شرایط را وخیم‌تر کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در این گزارش که تحت عنوان «میهمانان ناخواسته» منتشر شده جزئیاتی از «افزایش دستگیری‌های خودسرانه، بازداشت و ضرب و شتم، و اذیت و آزار بیش از یک میلیون افغان در ایران» درج شده است.

این گزارش می‌افزاید که پناهجویان و پناهندگان افغان در ایران «با موانع بیشتری برای دریافت خدمات اجتماعی» روبه‌رو هستند و در رویارویی با نقض حقوق‌شان توسط دولت یا بخش خصوصی دسترسی کمی به کمک‌های قانونی دارند.

بنا بر این گزارش، اداره مهاجرت ایران خبر داده‌ است که تنها حدود ۸۴۰ هزار نفر از ۲٫۴ میلیون افغان ساکن ایران به عنوان پناهنده ثبت شده‌اند.

دیدبان حقوق بشر در ادامه می‌نویسد که پناهندگان افغان مدت‌ها زندگی و شرایط نسبتاً خوبی را در ایران تجربه کرده‌ بودند، اما تحریم‌هایی که در ارتباط با برنامه هسته‌ای علیه ایران وضع شده باعث شده که دولت ایران به خاطر رویارویی با مشکلات تورم و بیکاری نتواند به اقشار آسیب‌پذیر از جمله پناهندگان رسیدگی کند.

این نهاد حقوق بشری می‌افزاید که «در سال‌های اخیر شرایط بدتر شده و فشارها بر تقریباً همه افغان‌ها در ایران افزایش یافته است».

دیدبان حقوق بشر که مقر آن در نیویورک است همچنین می‌نویسد که شماری از مقام‌های افغان ایران را متهم می‌کنند که از مسئله بازگرداندن اجباری پناهجویان به عنوان «اهرمی سیاسی برای باج‌خواهی» علیه دولت افغانستان استفاده می‌کند.

این گزارش نام این مقام‌ها را ذکر نکرده‌ است؛ در همین حال رویترز می‌نویسد که تلاش این خبرگزاری برای تماس با سفیر ایران در کابل برای پرسش در این زمینه، بی‌نتیجه مانده‌ است.
XS
SM
MD
LG