لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

مطهری جنتی را به «ترس از محاکمه علنی» موسوی و کروبی متهم کرد


علی مطهری، نماينده تهران در مجلس، در نامه‌ای به احمد جنتی، دبير شورای نگهبان، از سخنان او در نماز جمعه عليه ميرحسين موسوی و مهدی کروبی به‌شدت انتقاد کرد. محمدتقی کروبی، پسر آقای کروبی، نيز به این گفته‌ها واکنشی شدید نشان داده است.
آقای مطهری در اين نامه که روز شنبه، دوم آذر ۱۳۹۲، در وب‌سايت شخصی خود منتشر کرده، آقای جنتی را به «ترس از محاکمه علنی» ميرحسين موسوی و مهدی کروبی و «استفاده از کم‌اطلاعی و عواطف مذهبی مردم برای به کرسی نشاندن حرف باطل» متهم کرده است.
به نوشته نماينده تهران در مجلس، اين يک «اصل کلی است که حصر خانگی بدون محاکمه، ظلم است و ظلم بد و مذموم است و بايد از مظلوم دفاع کرد».
آقای مطهری همچنين اطلاق اتهام «محاربه» به ميرحسين موسوی و مهدی کروبی را رد کرده و نوشته است: «آقايان موسوی و کروبی به نتيجه انتخابات سال ۸۸ معترض بوده و آن انتخابات را از اساس باطل می‌دانستند و دلايل متعدد خود را نيز به مرجع قانونی ارائه کردند و البته هيچ اميدی هم به قضاوت و داوری عادلانه مرجعی که اکثر اعضای آن از جمله آقای جنتی از چند ماه قبل از انتخابات حمايت خود را از آقای احمدی‌نژاد اعلام کرده بودند نداشتند.»
نماينده تهران در مجلس تاکيد کرده است که «اين اعتراض ساده اتفاقا توسط مردم آغاز شد»، اما «طرف مقابل به جای ايجاد امکان اظهارنظر معترضان چنان با خشونت برخورد کرد که تا چند ماه عوارض نامطلوبی برای کشور داشت».
احمد جنتی، دبير شورای نگهبان، روز جمعه، اول آذر، در نماز جمعه تهران، با اشاره به اين که ميرحسين موسوی و مهدی کروبی هم‌چنان بر مواضع خود پافشاری می‌کنند گفت که آنها «حاضر به اظهار ندامت نيستند» و «اگر رأفت اسلامی نبود، آنان بايد اعدام می‌شدند».
به گزارش خبرگزاری مهر، آقای جنتی تاکيد کرد افرادی که او آنها را «سران فتنه» می‌ناميد در «خانه خود محبوس هستند»، اما «نظام خيلی بر سر اينها منت گذاشته که زنده هستند و در خانه خود محبوس هستند».
مقام‌های جمهوری اسلامی اکثرا از ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتايج انتخابات دهم رياست جمهوری در خرداد ۱۳۸۸، به عنوان «سران فتنه» نام می‌برند.
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اعتراضات و تظاهرات به اعلام پيروزی محمود احمدی‌نژاد در آن انتخابات را «فتنه» ناميد.
احمد جنتی در نماز جمعه، روز اول آذر ۱۳۹۲، همچنين گفت که «اگر لطف خدا و درايت مقام معظم رهبری نبود اين فتنه نظام را از پای درآورده بود».
امام جمعه تهران افزود: «اکنون اين روسياهان در خانه خود محبوس شده‌اند، اما اين امکانات و وسايل زندگی، تلويزيون و رفاهيات را در خانه در اختيار دارند. اگر دکتر لازم داشتند دکتر در اختيار آنها قرار می‌گيرد، اما در عين حال اين افراد حاضر نيستند اظهار ندامت کنند.»
آقای جنتی، ۲۹ بهمن ۱۳۸۹، در نماز جمعه تهران، از قوه قضائيه خواسته بود که «سران فتنه در خانه خود زندانی شوند و تلفن و اينترنت آنها قطع شود».
علی مطهری اما در نامه خود گفته است که «حصر خانگی آقايان موسوی و کروبی بر‌خلاف سخن آقای جنتی همراه با رفاهيات نيست. محصورين، در چند اتاق، شبانه‌روز، تنها و تحت سيطره دوربين‌ها و شنودها به سر می‌برند که هر دو محصور نيز دچار بيماری شده‌اند.»
نماينده تهران در مجلس به دبير شورای نگهبان گفت: «امتحانش مجانی است، خود آقای جنتی يک هفته به همين صورت زندگی کنند، ببينند دوام می‌آورند يا نه.»
آقای مطهری در پايان پيشنهاد داده است که «به جای تفرقه‌افکنی‌ها بايد اين معضل را هرچه سريع‌تر حل کرد».
علی مطهری همچنین تاکيد کرده است که «راه‌حل آن آزادی آنهاست و در صورت نياز، محاکمه علنی همزمان آقايان موسوی، کروبی و احمدی‌نژاد.»
در همین زمینه محمدتقی کروبی، فرزند مهدی کروبی، نيز در گفت‌وگو با بخش فارسی راديو بين‌‌الملل فرانسه گفت: «امثال آقای جنتی بايد اين آرزو را به گور ببرند که فکر کنند کسانی مثل پدر من از راه حق خود عقب‌نشينی کنند.»
آقای کروبی همچنين با انتقاد از دولت حسن روحانی از اين که دولت «مدتی است که در حوزه داخلی منفعلانه عمل می‌کند» ابراز تاسف کرده است.
XS
SM
MD
LG