لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۳

نتانیاهو: توافق ایران و شش قدرت جهانی یک «اشتباه تاریخی» است


بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل
بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل
نخست وزير اسرائيل در اولين واکنش رسمی خود به توافق شش ماهه ايران و شش قدرت جهانی بر سر برنامه هسته‌ای تهران گفت که اين توافق را «نه يک پيمان تاريخی» بلکه يک «اشتباه تاريخی» می‌داند و تاکید کرد که «دنیا از امروز به مکان خطرناک‌تری تبدیل شده است».

بنیامین نتانياهو ظهر يکشنبه سوم آذر در نشست هفتگی دولت خود و سپس در يک نشست خبری ويژه گفت، او پيشتر نيز تاکيد کرده است که دولتش «هرگز به اين توافق بد و خطرناک متعهد نخواهد بود».

وی با ابراز ناخشنودی از عملکرد پنج عضو دائم شورای امنيت و آلمان گفت برای نخستين بار قدرت‌های جهانی خودشان با ناديده گرفتن قطعنامه‌های شورای امنيت امکان دستيابی «خطرناک‌ترين حکومت در جهان» به بمب اتمی را فراهم می‌کنند.

نخست وزير اسرائيل اين توافق را با پيمانی که در نيمه دهه گذشته با کره شمالی بدست آمد، مقايسه و ابراز اطمينان کرد که مانند کره شمالی، ايران نيز می‌تواند حتی پس از اين پيمان، به توان هسته‌ای نظامی برسد.

نتانياهو افزود: «اسرائيل حق دفاع از خود را برای خويش محفوظ می‌داند و تنها به توان خود متکی است» و افزود اسرائيل «هرگز نخواهد گذاشت که ايران به توان هسته‌ای نظامی برسد»، و مدعی شد که «ايران در صدد نابودی اسرائيل است».

نخست وزیر اسرائیل در سال‌های اخير مقابله با برنامه اتمی ايران را در سرلوحه هدف‌های دولت خود قرار داده و بيشترين تلاش را برای بسيج جامعه جهانی در برقراری تحريم‌های گسترده عليه ايران به کار برده بود.

وی در روزهای گذشته صريح‌تر از گذشته گفت: «مسئوليت تاريخی مقابله با هولوکاست ديگری عليه قوم يهود بر دوش من قرار دارد».

ايران همواره نظامی بودن برنامه اتمی خود را قوياً رد کرده است. اما نتانياهو پنجشنبه گذشته در مسکو گفت که «ماهيت واقعی ايران، اظهارات روز چهارشنبه رهبر ايران است نه لبخندهايی که دولت جديد ايران به دنيا نشان می‌دهد».

آيت‌الله علی خامنه‌ای روز چهارشنبه و چند ساعت مانده به مذاکرات هسته‌ای ايران و قدرت‌های جهانی، اسرائيل را «سگ هارِ نحسِ نجسِ منطقه» ناميد. رهبر ايران دو هفته پيش نيز گفته بود که رژيم صهيونيستی يک موجود «حرامزاده» است.

اما شيمون پرز رييس جمهوری اسرائيل در اولين واکنش علنی خود به توافق بدست آمده با ايران، در يک نشست خبری بين‌المللی گفت «سخن از توافقی موقتی است که تداوم آن تنها به اجرای تعهدات ايران بستگی دارد و حرف تنها معيار نيست».

شيمون پرز گفت که «نتايج عملی توافق» بايد ملاک ارزيابی آن قرار گيرد.

وی افزود: «مانند تمامی ملت‌های ديگر، اسرائيل نيز راهکار ديپلماتيک (در مورد برنامه هسته‌ای ايران) را ترجيح می‌دهد و همان‌گونه که باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا تاکيد کرده است، گزينه‌های ديگر در برخورد با ايران، بسيار بدتر و سخت‌تر خواهد بود».

رييس جمهوری اسرائيل «پيامی» نيز برای «ملت ايران» فرستاد و گفت: «ما دشمن شما نيستيم و نيازی نيست که شما با ما خصومت داشته باشيد؛ ما هرگز شما را تهديد نکرده‌ايم؛ چه نيازی هست که شما ما را تهديد کنيد؟ خوب است که شما هم صلح واقعی را انتخاب کنيد و ايران را به کشوری مسئول مبدل کنيد که از ترور، تهديد هسته‌ای، درشت گويی‌های کلامی و تهديد ملت‌های ديگر به دور باشد زيرا کسی شما را تهديد نمی‌کند و اگر شما هم تهديد نکنيد، کسی شما را تهديد نخواهد کرد».

ناظران اسرائيلی در رسانه‌های اين کشور ارزيابی کردند که سخنان شيمون پرز با اظهارات بنيامين نتانياهو در تضاد عميق است همان‌گونه که آقای پرز در موارد مهمی ديگر حمايت علنی از اظهارات باراک اوباما در برابر نتانياهو را ترجيح داده بود.

اما موشه يعلون وزير دفاع اسرائيل روز يکشنبه سوم آذر با ادامه رويه نخست‌وزير اين کشور گفت که «توافق با ايران نوش جان دنيا باد ولی اسرائيل ديدگاه خاص خود را دارد».

وزير دفاع اسرائيل مانند يووال اشتاينيتز وزير اطلاعات و راهبردی اين کشور، صريحاً از آمريکا و دولت باراک اوباما انتقاد کرد و گفت که آمريکا «منافع کوتاه مدت و عدم قاطعيت را انتخاب کرد و رژيم ايران با کسب مشروعيت در تداوم برنامه اتمی و برطرف کردن انزوای بين‌المللی و تقويت اقتصاد خود، ترور در سطح دنيا را ادامه خواهد داد».

موشه يعلون که به کانادا رفته است، بامداد يکشنبه در اتاوا گفت «اين توافق يک دستاورد غربی نيست بلکه تسليم شدن غرب به کمپين لبخند و تعارفات ايرانی، و پيروزی فريبکاری ايرانی است که هدف آن، خريد زمان برای تداوم برنامه اتمی اين کشور است بدون اينکه اين برنامه اندکی آسيب ببيند».

ژنرال يعلون اين را نيز گفت: «درحالی که ايران پوياترين ترور را اعمال می‌کند، اين توافق به ايران امکان می‌دهد که به جمع ملت‌های جهان بازگردد».

از سوی ديگر، شائول موفاز وزير دفاع اسبق اسرائيل مانند شيمون پرز از مقامات کشورش خواست، به نکات «مثبتی» که در توافق با ايران بدست آمده است، توجه کنند.
اما آقای موفاز، سياستمدار زاده تهران، در بين اقليتی بسيار محدود از سياستمداران اين کشور قرار دارد.

«کاديما»، حزب به شدت تضعيف شده تحت رهبری موفاز، تنها دو کرسی از ۱۲۰ کرسی مجلس اسرائيل را در دست دارد.

اسرائيل در ماه‌های اخير اصرار می‌کرد که مذاکرات هسته‌ای با ايران بايد به برچيدن کامل برنامه هسته‌ایش منجر شود.

اسرائيل قطع کامل غنی سازی اورانيوم در ايران با هر غلظتی حتی سه و نيم درصدی، بيرون بردن همه اورانيومی که ايران تاکنون غنی کرده است و توقف کامل راکتور آب سنگين اراک را شرط‌های اکيد ديگر خود عنوان کرده بود.

اما توافقی که بامداد يکشنبه سوم آذر در ژنو ميان وزيران خارجه قدرت‌های جهانی با ايران امضاء شد، شامل اين مولفه‌های مورد نظر اسرائيل نیست.
XS
SM
MD
LG