لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۳

آمار بانک مرکزی از رشد اقتصادی ایران: منفی ۵٫۸ درصد


بانک مرکزی ایران در جدیدترین گزارش شاخص‌های عمده اقتصادی سال ۹۱، رشد اقتصادی ایران با احتساب نفت را منفی ۵٫۸ درصد اعلام کرد.

بنا بر خبری که خبرگزاری مهر روز سه‌شنبه پنجم آذر در این باره منتشر کرد، بانک مرکزی در گزارش خود رشد نقدینگی را ۲۹ درصد، نرخ بیکاری را ۱۲٫۲ درصد و کل بدهی خارجی را ۷ میلیارد و ۶۸۲ میلیون دلار اعلام کرده‌است.

بر اساس جدیدترین آمار بانک مرکزی رشد تولید ناخالص داخلی ایران با احتساب نفت در پایان سال ۹۱، منفی ۵٫۸ درصد و بدون نفت منفی ۳٫۱ درصد بوده‌است.

پیش از این بانک مرکزی رشد تولید ناخالص داخلی ۹ ماهه ابتدای سال ۹۱ را منفی ۵٫۴ درصد اعلام کرده بود.

هم‌چنین نرخ رشد نقدینگی در پایان سال ۹۱ نسبت به پایان سال پیش از آن ۲۹٫۰ درصد و کل بدهی‌های خارجی در پایان سال گذشته ۷ میلیارد و ۶۸۲ میلیون دلار ذکر شده‌است.

بانک مرکزی حجم توليد ناخالص داخلی ايران درسال ۹۱ به قيمت ثابت سال ۷۶ را کمی بيش از ۵۲ هزار ميليارد تومان بر آورد می‌کند که حدود هزار ميليارد تومان بيشتر از حجم توليد ناخالص داخلی در سال ۸۸ است.

در حالی که بر پايه گزارش بانک مرکزی شمار مجوزهای صادر شده برای تاسيس واحدهای صنعتی در سال ۹۱ در مقايسه با سال ۸۸ از ۱۳هزار ۳۸۰ مورد به ۱۴ هزار و ۸۹۶ مورد افزايش نشان می‌دهد اما حجم سرمايه گذاری در اين واحدهای صنعتی در سال ۱۳۹۱ تنها کمی بيش از ۵۷ هزار ميليارد تومان بوده است که در مقايسه با سال ۸۸ بيست وشش هزار ميليارد تومان کمتر بوده است.

اين آمارها حکايت از آن دارند که هم حجم کل سرمايه گذاری حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است و هم حجم متوسط سرمايه گذاری برای ايجاد واحدهای صنعتی پايين‌تر رفته است. اگر در اين محاسبه نرخ بالای تورم در سال‌های ۸۸ تا ۹۱ را هم در نظر بگيريم ابعاد کاهش سرمايه گذاری در بخش صنعت بسيار چشمگير بوده است.

در همين زمان ميزان سرمايه‌گذاری بخش خصوصی در بخش مسکن از حدود ۳۰ هزار ميليارد تومان در سال ۸۸ به کمی بيش از ۶۱ هزار ميليارد تومان در سال ۹۱ رسيده است.

برابر گزارش بانک مرکزی، در فاصله سال‌های ۸۸ تا ۹۲ حجم بدهی‌های خارجی جمهوری اسلامی از ۲۱.۵ ميليارد دلار در سال ۸۸ به حدود هفت ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار کاهش پيدا کرده است.

ميزان بدهی دولت به سيستم بانکی و بانک مرکزی که در سال ۸۸ کمی بيش از ۲۸ هزار ميليارد تومان بود در سال ۹۱ به حدود ۷۰ هزار ميليارد تومان رسيده است، در حالی که در همين زمان حجم سپرده‌های دولتی و شرکت‌ها و نهادهای وابسته به دولت نزد سيستم بانکی از ۳۰ هزار ميليارد تومان به ۵۰ هزار ميليارد تومان رسيده است.

بر اساس آمار بانک مرکزی، در پایان سال گذشته صادرات کالا ۹۸ میلیارد و ۳۳ میلیون دلار و واردات کالا ۶۷ میلیارد و ۵۸ میلیون دلار اعلام شده است.

بانک مرکزی در گزارش جدید خود درآمد دولت در پایان سال ۹۱ را بیش از ۵۶۸ هزار ۲۰۳ میلیارد ریال، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای را بیش از ۴۲۸ هزار و ۵۲۱ میلیارد ریال، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای را بیش از ۱۵۲ هزار و ۲۷۷ میلیارد ریال و کسری تراز عملیاتی و سرمایه‌ای را ۴۵ هزار و ۵۴۶ میلیاردریال اعلام کرده‌است.

همچنین بر پایه این آمار، جمعیت کل کشور در پایان سال گذشته با رشد ۱٫۲ درصد؛ ۷۶ میلیون نفر، نرخ بیکاری ۱۲٫۲ درصد و جمعیت فعال کشور ۲۴٫۱ میلیون نفر بوده‌است.

مرکز آمار ايران پيش از اين از اعلام رقم دقيق ميزان رشد اقتصادی ايران خودداری می‌کرد اما علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد ایران به تازگی نرخ رشد اقتصادی ايران برای سال ۹۱ را حدود منفی ۵.۵ درصد اعلام کرد.

روز سه‌شنبه مسعود هاشمیان، قائم مقام معاون وزیر نفت در امور اقتصادی و بازرگانی و مدیر کل امور اقتصادی وزارت نفت در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت: «با وجود این که در سال‌های اخیر درآمدهای نفتی افزایش یافته است اما نتیجه کسب شده نشان می‌دهد که در تمام این سال‌ها با کاهش نرخ رشد تولید ناخالص داخلی، افزایش نرخ بیکاری و افزایش نرخ تورم روبه‌رو بودیم.»

وی افزود که برای سوق دادن اقتصاد به سمت صحیح «باید تغییراتی در حوزه اندیشه ایجاد شود.»

شغل‌های ایجادشده، هفت میلیون یا ۶۰۰ هزار؟

خبرگزاری ایرنا روز سه‌شنبه با انتشار خبری با عنوان «صحت آمار ۸ ساله اشتغال‌زایی زیر سؤال رفت» از قول علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بنا بر گزارشی توسط رئیس مرکز آمار ایران نوشت که «در بهترین حالت طی سال‌های گذشته تنها سالیانه ۷۵ هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شده‌است.»

ایرنا هم‌چنین به نقل از سایت «عصر ایران» نوشت: «مقامات دولت سابق اعلام کرده بودند دست کم ۷ میلیون فرصت شغلی در نتیجه اقدامات دولت‌های نهم و دهم در کشور به وجود آمده است که اگر اینگونه بود، امروز نرخ بیکاری باید به پایین ترین حد و نزدیک به صفر می‌رسید.»

خبرگزاری ایرنا در ادامه به نقل از «عصر ایران» نوشت که: «سر جمع در ۸ سال ۶۰۰ هزار شغل ایجاد شد و نرخ بیکاری در فاصله ۸ سال گذشته افزایش و بر تعداد بیکاران هم افزوده شده است.»

علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد، روز سه‌شنبه به خبرگزاری ایسنا نی گفت که: «سالانه یک میلیون نفر از جوانان کشور به سن کار می‌رسند و با احتساب ۳٫۵ میلیون نفر بیکار فعلی و پنج میلیون نفر که به این جمعیت اضافه خواهد شد، باید در دوسال آینده برای ۸٫۵ میلیون نفر شغل ایجاد کنیم.»
XS
SM
MD
LG