لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۸

خانواده سعید عابدینی: دیگر اهرم فشاری برای آزادی او نمانده


سعید عابدینی در کنار همسر و دو فرزند خود
سعید عابدینی در کنار همسر و دو فرزند خود
همسر سعید عابدینی، کشیش ایرانی – آمریکایی، می‌گوید که او و خانواده‌اش وقتی متوجه شده‌اند دولت باراک اوباما در جریان مذاکرات هسته‌ای با ایران «هیچ تلاشی» برای تضمین آزادی شوهر او نکرده است، به شدت ناراحت شده‌اند.

در گفت‌وگویی با رادیو فاکس نیوز که روز دوشنبه، چهار آذر پخش شد، نغمه عابدینی اظهار داشت: «ایران هیچ انگیزه‌ای برای آزادی او [سعید عابدینی] ندارد. به نظرم دیگر اهرم فشاری در دست نداریم.»

وی افزود: «حالا ما مجبوریم راه‌های دیگری را در نظر بگیریم و از کشورهای دیگری بخواهیم اعلام موضع کنند چرا که کشور ما زمانی که می‌توانستیم از این اهرم فشار استفاده کنیم، ترجیح داد ساکت بماند.»

سعید عابدینی، شهروند آمریکایی بیش از یک سال است که به خاطر گرویدن به مسیحیت و اتهام «تشکیل و راه‌اندازی کلیساهای خانگی به قصد برهم زدن امنیت ملی» در ایران زندانی شده است.

در همین حال مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی و به‌ویژه آمریکا این امید را برای خانواده آقای عابدینی به وجود آورده بود که دولت اوباما در ضمن مذاکرات، تضمینی هم برای آزادی او بگیرد، چنان‌چه مهر ماه سال جاری پس از مکالمه تاریخی روسای جمهور ایران و آمریکا، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران اعلام کرد که یکی از موضوعات این مکالمه مورد سعید عابدینی بوده است.

اما آن‌گونه که رادیوی فاکس نیوز می‌گوید، در حاشیه مذاکرات اتمی هیچ صحبتی از سعید عابدینی نشد، امری که کاخ سفید نیز آن را تایید می‌کند.

حال نغمه عابدینی می‌گوید که این ماجرا برای او و فرزندان سعید عابدینی بسیار ناراحت‌کننده بوده و تحمل این مسئله سخت است که تصور کنند قرار است یک عید کریسمس دیگر را بدون او بگذرانند.

این ماجرا انتقاد مرکز آمریکایی قانون و عدالت که نمایندگی خانواده سعید عابدینی را برعهده دارد را نیز در پی داشته است.

این نهاد در نامه‌ای به جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا از او خواست که آزادی عابدینی را یکی از شروط هر گونه توافقی با جمهوری اسلامی در رابطه با برنامه اتمی آن قرار دهد.

پیش از این کمیته روابط امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز از دولت اوباما خواسته بود که برای آزادی سعید عابدینی تلاش بیشتری به خرج دهد.

سعید عابدینی به ۸ سال حبس در ایران محکوم شده است.
XS
SM
MD
LG