لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۰

دعوت ایران از بازرسان آژانس برای بازدید از راکتور آب سنگین اراک


یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران از این نهاد ناظر سازمان ملل به منظور بازدید از نیروگاه اتمی آب سنگین اراک برای روز ۱۷ آذر (۸ دسامبر) دعوت کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یوکیا آمانو روز پنج‌شنبه، هفتم آذر، در نشست شورای حکام آژانس گفت: «من می‌توانم به شورای حکام اطلاع دهم که ما دعوت‌نامه‌ای از ایران به منظور بازدید از نیروگاه راکتور آب سنگین اراک برای روز ۱۷ آذر (۸ دسامبر) دریافت کرده‌ایم.»

راکتور آب سنگین اراک یکی از دغدغه‌های غرب در رابطه با فعالیت اتمی ایران محسوب می‌شود از آنجا که طبق ادعای مقامات غربی، تهران با تولید پلوتونیوم در این نیروگاه می‌تواند ساخت سلاح هسته‌ای را در دستور کار خود قرار دهد.

اما توافق موقت شش ماهه میان ایران و گروه ۱+۵، شامل ایالات متحده بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان این تعهد را برای تهران ایجاد می‌کند که برنامه خود برای فعالیت این نیروگاه و تولید سوخت در آن را متوقف سازد.

در عین حال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اگرچه بازدیدهای متناوبی از نیروگاه آب سنگین اراک دارد اما این نهاد نظارتی می‌گوید که از سال ۲۰۰۶ تاکنون در جریان جزییات طراحی نیروگاه اراک قرار نگرفته است.

دعوت ایران از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازدید از نیروگاه اراک هم مسئله تازه‌ای است که از تابستان سال ۱۳۹۰ به این سو سابقه نداشته است.

این دعوت به دنبال انتشار بیانیه مشترک میان ایران و آژانس در روز ۲۰ آبان در تهران و پس از آن صورت می‌گیرد که ایران اعلام کرد قصد دارد تا درباره برنامه اتمی خود بیشتر شفاف‌سازی کند.

آخرین اخباری که مقامات ایران درباره وضعیت نیروگاه اراک منتشر کرده‌اند، حکایت از آن دارد که ساخت‌وساز در این نیروگاه ادامه خواهد داشت و تنها سوخت جدیدی در آن تولید نمی‌شود.

آمریکا که یکی از طرف‌های توافق‌نامه موقت هسته‌ای با ایران است، ساخت‌وساز در نیروگاه اراک را بلامانع دانسته است.
XS
SM
MD
LG