لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

داریوش مهرجویی: عده زیادی از آلودگی هوا می‌میرند، مسوولان فقط حرف می‌زنند


ژیلا مهرجویی روز هشتم آذر بر اثر ناراحتی قلبی و افت فشار خون در سن ۶۸ سالگی درگذشت.
ژیلا مهرجویی روز هشتم آذر بر اثر ناراحتی قلبی و افت فشار خون در سن ۶۸ سالگی درگذشت.
داریوش مهرجویی، کارگردان سینما، «آلودگی هوا» را عامل اصلی مرگ خواهر خود، ژیلا مهرجویی، طراح صحنه و لباس، دانست و از عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری تهران در این رابطه به شدت انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایلنا و ایسنا، آقای مهرجویی روز دوشنبه، ۱۱ آذر، در مراسم بزرگداشت خواهرش اظهار داشت: «امروز آلودگی هوا اطراف ما را فرا گرفته و این دیگر فقط یک واژه نیست بلکه واقعیت است.»

به گفته او، «همه مردم گرفتار این آلودگی هوا هستند و عده زیادی می‌میرند به خصوص در تهران که هر روز ما با تنفس این هوا سم را به درون ریه‌های خود می‌بریم».

آقای مهرجویی سپس از خواهرش به عنوان یکی از قربانیان آلودگی هوا نام برد و گفت: آلودگی هوا همه را دارد، می‌کشد. همه دوستان من سرطان گرفته‌اند! عزت‌الله انتظامی در بیمارستان خوابیده است. این رییس محیط زیست ما کجاست، چه کار می‌کند؟ مردم ما از این آلودگی دارند، می‌میرند.»

آلودگی هوا یکی از بزرگ‌ترین معضلات شهرهای بزرگ ایران به‌ویژه پایتخت آن است، چنان‌چه به گفته یکی از اعضای شورای شهر تهران، تنها در سال گذشته دو هزار و ۷۲۴ مرگ مرتبط با آلودگی هوا در تهران رخ داده است.

تابستان سال جاری نیز مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران اعلام کرد که آمارهای جهانی نشان می‌دهد ایران از نظر آلودگی هوا در سراسر جهان رتبه سوم را دارد.

با این حال مجلس شورای اسلامی زمستان سال گذشته طرح دوفوریتی کاهش آلودگی هوا را رد کرد و بررسی آن را به آینده موکول ساخت، مسئله‌ای که یکی از نمایندگان مجلس آن را نتیجه «لابی‌های پشت پرده وزارتخانه‌ها با مجلس» دانسته است.

عباس فلاحی باباجان، عضو کمیسیون عمران مجلس دراین‌باره به خبرگزاری مهر گفته است: «لابی‌هایی بین دولت و مجلس وجود داشت که در رای نیاوردن فوریت طرح کاهش آلودگی هوا تاثیر زیادی داشت. وزارتخانه‌‌هایی مایل بودند که این طرح رای نیاورد چرا که آنها را درگیر مسئله می‌کرد. من شاهد بودم که برخی وزارتخانه‌‌ها برای چانه‌زنی به مجلس می‌آمدند.»

اکنون نیز نوبت به داریوش مهرجویی، هنرمند سینما رسیده است که از این شرایط شکایت کند و مسئولان سازمان محیط زیست و شهرداری تهران را به مقابله با معضل آلودگی هوا فرابخواند.

وی گفت: «خانم محیط زیست، چقدر حرف؟ ما یک تمدن ۲۵۰۰ ساله داشتیم و بزرگ‌ترین امپراتوری دنیا دست ما بود، چطور شده که این‌گونه شدیم؟ رییس محیط زیست این مملکت باید به من جواب بدهد نه این‌که فقط حرف بزند. شهردار عزیز کاری بکن همه دارند، می‌میرند.»

ژیلا مهرجویی جمعه گذشته، هشتم آذر، بر اثر ناراحتی قلبی و افت فشار خون در سن ۶۸ سالگی درگذشت.

خانم مهرجویی به‌خاطر طراحی صحنه و لباس در فیلم‌های «بوی کافور، عطر یاس» و «خانه‌ای روی آب» برنده سیمرغ بلورین در دوره‌های هجدهم و بیستم جشنواره فیلم فجر شده بود.

در مراسم یادبود او که روز دوشنبه با حضور سینماگران در خانه هنرمندان تهران برگزار شد، گوهر خیراندیش، بازیگر سینما نیز از آلودگی هوا شکایت کرد و گفت که دختر او به خاطر این وضعیت ریه خود را از دست داده و فقط ۲۰ درصد ریه او کار می‌کند.
XS
SM
MD
LG