لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۶

پیام وزیر نفت ایران به اوپک: برای افزایش تولید ما جا باز کنید


بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران.
بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران.
ایران و عراق روز سه‌شنبه، دوازدهم آذر، به سازمان اوپک خبر دادند که تولید نفت این دو کشور قرار است در آینده افزایش پیدا کند و از دیگر اعضای این سازمان بین‌المللی خواستند تا برای این تولید جدید «جا باز کنند».

به گزارش خبرگزاری رویترز، در آستانه نشست اوپک، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، وزیران نفت ایران و عراق که دومین و سومین تولیدکننده بزرگ نفت در اوپک پس از عربستان هستند اعلام کردند که قصد دارند با افزودن یک میلیون بشکه دیگر در روز، تولید خود را هر یک به ۴ میلیون بشکه در روز برسانند.

صد و شصت و چهارمین نشست عادی سازمان اوپک، روز چهارشنبه، ۱۳ آذر، در مقر دائمی این سازمان در وین اتریش برگزار می‌شود و بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی، نیز به این منظور به وین سفر کرده‌ است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، بیژن زنگنه روز چهارشنبه ۱۳ آذر در اولین مصاحبه خود با خبرنگاران در وین با اعلام این که ایران می‌تواند ظرف شش ماه پس از برداشته شدن تحریم‌ها، تولید نفت خود را به چهار میلیون بشکه در روز برساند خطاب به برخی از اعضای اوپک که به دلیل تحریم‌ها سهم ایران را در بازار نفت به‌ دست آورده‌اند گفت: «هم‌اکنون وقت آن است که برای بشکه‌های نفت ایران جا باز کنید.»

وی در مورد پیام ایران در اجلاس صد و شصت و چهارم اوپک اعلام کرد: «من در اینجا خواهم گفت که پس از نشست ژنو، صنعت نفت ایران در حال آماده شدن برای بازگشت کامل به بازار نفت است. طبیعی است که دوستان ما در اوپک هم این موضوع را لحاظ کنند.»

به نوشته رویترز، نه ایران و نه عراق انتظار این‌که بتوانند در آینده‌ای نزدیک به سطح تولید ۴ میلیون بشکه در روز برسند را ندارند، اما هر دو کشور قصد دارند پیش از تصمیم سال آینده اوپک برای کاهش تولیدات زمینه را برای «دریافت سهمیه‌های ویژه» آماده کنند.

انتظار می‌رود که بازگشت لیبی به صحنه تولیدات نفت، و تولید فزاینده نفت لایه رس (نفت شِیل) در ایالات متحده، باعث شود که اوپک در نشست بعدی خود در ماه ژوئن نگه داشتن بهای نفت در سطح ۱۰۰ دلار در هر بشکه ناچار به کاهش بیشتری در تولیدات خود شود.

بیژن زنگنه از سوی حسن روحانی، رئیس جمهوری جدید ایران، عهده‌دار وزارت نفت و بازسازی صنعت نفت ایران شده و اعلام کرده است که در صورت دستیابی ایران و قدرت‌های جهانی به توافقی در ژنو در شش ماه آینده که بتواند به برداشته شدن تحریم نفت ایران بینجامد، وزارت نفت نیز قادر خواهد بود حضور خود در بازارهای از دست رفته ایران را از سر بگیرد.

رویترز روز چهارشنبه در مورد قصد عراق برای افزایش تولیدات نوشت که به گفته کارشناسان صنعتی و شرکت‌های نفتی فعال در عراق، هدف رساندن تولید این کشور به ۴ میلیون بشکه تا سال آینده «بسیار خوش‌بینانه» است، زیرا این کشور با محدودیت‌های زیربنایی و مسائل امنیتی دست و پنجه نرم می‌کند.
XS
SM
MD
LG