لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۹

یونسی: موفق نشدیم به اقلیت‌ها پست وزارت و استانداری بدهیم


علی یونسی پیشتر گفته بود که اقلیت‌ها باید بتوانند بدون هیچ تبعیضی وزیر٬ استاندار٬ مدیر و رئیس دانشگاه بشوند.
علی یونسی پیشتر گفته بود که اقلیت‌ها باید بتوانند بدون هیچ تبعیضی وزیر٬ استاندار٬ مدیر و رئیس دانشگاه بشوند.
مشاور ویژه رئیس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌ها می‌گوید دولت تا این لحظه موفق نشده است تا مسئولیت وزارتخانه یا استانداری‌ای را به اقلیت‌های قومی و مذهبی بدهد.

علی یونسی در گفت‌و‌گویی با روزنامه دولتی ایران٬ چاپ روز چهارشنبه٬ ۱۳ آذرماه اظهار کرد که برخی، اقلیت‌ها را «غیرخودی» به حساب می‌آورند و معتقدند که پست‌های و ماموریت‌های حساس را نمی‌شود به عهده «غیرخودی‌ها» گذاشت و افزود: «از نظر ما این نگاه درستی نیست که بخشی از مردم ایران را نامحرم و غیرخودی بدانیم.»

وی در ادامه خاطرنشان کرد: «تا الان دولت موفق نشده‌ است وزارتخانه یا استانداری‌ای را در اختیار اقلیت‌های قومی و مذهبی قرار دهد. این به معنای این نیست که در آینده این کار را نخواهد کرد. ولی تا الان در این سطح موفق نشده است.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که حجت‌الاسلام یونسی پیشتر بارها بر لزوم مشارکت دادن اقلیت‌های قومی و مذهبی در مدیریت کشور تاکید کرده بود.

او در گفت‌و‌گویی با روزنامه ایران چاپ ۱۸ آبان‌ماه٬ در واکنش به ترور دادستان زابل که ۱۵ آبان ماه رخ داد٬ گفت که برای پیشگیری از وقوع این حوادث باید اقلیت‌های مذهبی را در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت دهیم.

وی در گفت‌و‌گویی با روزنامه آرمان که ۲۱ مهرماه منتشر شد، نیز گفته بود: «تحصیلکردگان اقلیت‌ها توقع دارند در بخش‌های مختلف حضور داشته باشند و توقع درستی است و آن‌ها باید همانند سایر هموطنان فقط با ملاک شایسته‌سالاری از همه فرصت‌های شغلی و اجتماعی برخوردار باشند. آن‌ها باید استاد دانشگاه٬ مدیر٬ استاندار٬ فرماندار و وزیر شوند و باید شایستگان آن‌ها در این مناصب و مشاغل و فرصت‌ها٬ بدون هیچ تبعیضی حضور داشته باشند.»

حال اما آقای یونسی می‌گوید که دولت هنوز در این زمینه موفق نشده است.

او در گفت‌و‌گوی خود با روزنامه ایران با این‌حال افزوده است: «در حد معاون کل و معاون وزیر اقداماتی صورت گرفته است. تصمیمات دیگری نیز اتخاذ شده است که من به علت موانع و کارشکنی‌هایی که ممکن است پیش بیاید٬ نمی‌توانم بگویم».

حسن روحانی پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهور٬ علی یونسی٬ وزیر اطلاعات دولت محمد خاتمی را به سمت دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی منصوب کرد.

این سمت٬ عنوان جدیدی است و روسای جمهوری ایران پیش از این٬ یک مشاور در امور اهل سنت داشتند.
XS
SM
MD
LG