لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۰

صادق لاریجانی: دستگیری بی‌دلیل در ایران دروغ بسیار بزرگی است


صادق آملی لاريجانی، رئيس قوه قضائيه، با انتقاد از صدور قطعنامه‌های حقوق بشری عليه ايران در مجامع بين‌المللی، دستگيری بی‌دليل يا در بازداشت نگه‌داشتن بدون محاکمه افراد را «دروغ بسيار بزرگی» توصيف کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، آقای آملی لاريجانی، چهارشنبه ۱۳ آذر، گفت که «يکی از ريشه‌های ادعاهای مطرح شده در مقوله حقوق بشر» عليه حکومت ايران، به «اختلاف مبنايی ميان غرب و جهان اسلام» در اين‌باره مربوط می‌شود.
رئيس قوه قضائيه با اشاره به قطعنامه اخير صادر شده درباره نقض حقوق بشر در ايران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفت: «برای نمونه در برخی از بندهای قطعنامه اخير، اجرای قصاص را مردود دانسته‌اند و اين در حالی است از جمله قصاص نص قرآن است و انتظار نابجايی است که بخواهند ما از اجرای مضمونی قرآنی به دليل تصويب يک قطعنامه دست بکشيم.»
جمهوری اسلامی ايران، از طرف بسياری از سازمان‌ها و نهادهای بين‌المللی، به نقض و سرکوب حقوق بشر متهم است.
در آخرين نمونه از موارد محکومتی ايران در اين‌باره، يکی از کميته‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه، ۲۸ آبان، با تصويب پيش‌نويس قطعنامه‌ای ابراز نگرانی خود را در مورد ادامه «نقض جدی» حقوق بشر در ايران و در دولت حسن روحانی اعلام کرد.
پيش‌نويس اين قطعنامه با وجود ابراز نگرانی در مورد نقض ادامه‌دار حقوق بشر در ايران در عين حال از قول‌هايی که رئيس جمهور جديد ايران، برای بهبود شرايط حقوق بشر، به‌ويژه در ارتباط با حقوق زنان و اقليت‌های قومی و آزادی بيان، داده استقبال کرده‌ است.
اين در حالی است که دولت آقای روحانی نيز مانند دولت محمود احمدی‌نژاد اعلام کرده، گزارشگر ويژه سازمان ملل درباره حقوق بشر در ايران را به رسميت نمی‌شناسد و اجازه ورود او را به ايران نمی‌دهد.
مسئولان ارشد جمهوری اسلامی همواره ادعای نقض حقوق بشر در ايران را رد کرده و گاه ايران را آزادترين کشور دنيا نيز توصيف کرده‌اند.
رئيس قوه قضائيه ايران در سخنان روز چهارشنبه خود در اين خصوص، از صدور قطعنامه‌ای که به گفته او «در آن مطالب بی‌پايه و اساس مبنی بر نقض سيستماتيک حقوق بشر در جمهوری اسلامی ايران مطرح شده است» ابراز تاسف کرد و افزود: «انسان متأثر می‌شود هنگامی که می‌بيند همان مطالبی که در رسانه‌های ضد انقلاب نوشته شده يا از دهان منافقين بيرون آمده است، در قطعنامه‌های سازمان ملل مطرح می‌شود.»
صادق آملی لاريجانی گفت که «قصاص اعتقاد دينی بيش از يک ميليارد مسلمان است و افزود: «وقتی قوه قضاييه را برای اجرای حکم قصاص محکوم می‌کنند در واقع می‌خواهند اعتقاد ما به اصل اسلام را محکوم کنند.»
او همچنين گفت که «ما حقوق بشر را از صميم جانمان قبول داريم» و اظهار کرد: «دين اسلام مبين و مدافع بسياری از حقوق انسانی است و ما مسلماً حقوق فطری انسانی را که مورد تأييد اسلام نيز هست قبول داريم.»
فعالان حوزه حقوق بشر به ويژه در چند وقت گذشته که بحث مذاکرات هسته‌ای با ايران داغ بوده٬ بارها بر لزوم توجه به وضعيت حقوق بشر در ايران تاکيد کرده‌اند.
شيرين عبادی٬ برنده جايزه صلح نوبل نيز در آبان‌ماه گفت غرب به موضوع حقوق بشر در ايران کم توجه‌ است و تنها به دنبال برنامه اتمی تهران است.
در واکنش به اين انتقادها، مشاور امنيت ملی آمريکا گفت که واشنگتن هم‌زمان با پيگيری مذاکرات هسته‌ای و بهبود روابط با تهران٬ به دفاع خود از حقوق بشر و حق دستيابی همگانی به اينترنت و رسانه‌های اجتماعی ادامه خواهد داد.
سوزان رايس روز چهارشنبه٬ ۱۳ آذرماه افزود که تحريم‌های ايالات متحده عليه ناقضان حقوق بشر در ايران ادامه خواهد يافت و آمريکا همچنان از حقوق اساسی تمامی ايرانيان دفاع خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG