لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۳

«فشار احتمالی آمریکا به ایران برای از کار انداختن بخشی از راکتور اراک»


وندی شرمن، معاون وزارت امور خارجه آمریکا، می‌گوید که واشینگتن اطمینان ندارد آیا تهران نیازی به راکتور ۴۰ مگاواتی آب سنگین برای اهداف صلح‌آمیز داشته باشد
وندی شرمن، معاون وزارت امور خارجه آمریکا، می‌گوید که واشینگتن اطمینان ندارد آیا تهران نیازی به راکتور ۴۰ مگاواتی آب سنگین برای اهداف صلح‌آمیز داشته باشد
وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، می‌گوید که واشینگتن احتمالا ایران را تحت فشار خواهد گذاشت که بخشی از راکتور اتمی اراک را در چارچوب توافق‌نامه اتمی با گروه ۱+۵ از کار بیندازد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خانم شرمن روز چهارشنبه، ۱۲ آذر با اشاره به توافق اتمی قدرت‌های جهانی با ایران در مرحله نهایی تاکید کرد که توافق‌نامه جامع با تهران «به معنای از کار انداختن بسیاری از زیربناهای [اتمی] آنهاست».

وی در توضیح گفت: «صادقانه می‌گویم چرا که ما اطمینان کامل نداریم که آیا آنها یک راکتور ۴۰ ماگاواتی آب سنگین برای اهداف صلح‌آمیز غیرنظامی لازم دارند یا نه.»

راکتور آب سنگین اراک یکی از مهم‌ترین موارد مناقشه میان ایران و غرب بوده که دستیابی به توافق میان طرفین را دشوار می‌ساخت از آن رو که غرب اعتقاد دارد این راکتور می‌تواند منبعی برای تولید پولوتونیوم باشد که مانند اورانیوم غنی‌شده با غلظت بالا می‌تواند برای ساخت سلاح هسته‌ای به کار گرفته شود.

گرچه ایران همواره تاکید کرده که راکتور آب سنگین اراک تنها مصارف صلح‌امیز خواهد داشت، اما توافق موقت در ژنو، تهران را متعهد می‌سازد که تولید سوخت آن را تا شش ماه به تعویق بیندازد تا در ازای آن غرب نیز بخشی از تحریم‌های ایران را لغو کند.

با این حال مقامات ایران بارها گفته‌اند که هیچ‌گاه قصد تعطیلی کامل نیروگاه اراک را ندارند، چنان‌چه علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز شنبه، ۹ آذر این موضع جمهوری اسلامی را تکرار کرد و گفت راکتور آب سنگین اراک «خط قرمز» تهران است.

پیش از آن نیز سخنان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، درباره ادامه ساخت‌وسازها در نیروگاه اتمی اراک خبرساز شده بود که مقامات وزارت امور خارجه ایالات متحده اعلام کردند، مادامی که در این تاسیسات سوخت اتمی تولید نشده و راکتور اتمی به کار نیفتاده است، ادامه ساخت‌وسازها مانعی ندارد.
XS
SM
MD
LG