لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۷

۱۸ نماينده استان خوزستان در مجلس «دسته جمعی استعفاء کردند»


گزارش‌های رسيده از ايران حاکی است که ۱۸ نماينده استان خوزستان روز سه‌شنبه، ۱۹ آذر، در واکنش به آنچه که کاهش شديد اعتبارات اين استان در بودجه سال ۹۳ خوانده‌اند، به طور دسته جمعی استعفاء کردند.

ناصر صالحی نسب، نماينده دشت آزادگان در مجلس روز سه‌شنبه در نطق پيش از دستور خود گفت که در لايحه بودجه ۹۳ توجه کافی به مشکلات استان خوزستان نشده است، و اعلام کرد که نمايندگان استان خوزستان به اين موضوع معترض هستند و استعفاء کرده‌اند.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، نيز گفته که تقاضای استعفای خود را در قالب نامه‌ای به هيات رييسه مجلس داده‌ايم و احتمالا در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود.

اين نماينده مجلس در نطق پيش از دستور خود گفته که «خوزستان روی اقيانوس‌های نفت زندگی می‌کند اما مادران خوزستانی مجبورند کودکان خود را به بالين خاک بنشانند».

آقای صالحی نسب افزوده است: «هر روز در خوزستان ميادين نفت و گاز جديد کشف می‌شود اما رنگ از رخ مردم استان پريده است؛ بيکاری، کمبود آب شرب و کشاورزی، مشکل ريزگردها و عدم پرداخت يک درصد حق آلودگی در تار و پود اين استان خوابيده است».

سيد شريف حسينی، عضو مجمع نمايندگان استان خوزستان، نيز در گفت‌وگو با خبرگزاری ايسنا خبر اين استعفاء را تاييد کرده و گفته است: «با توجه به اينکه نامه استعفاء به هيات رييسه تقديم شده، اصرار دوستان بر اعلام وصول هرچه سريعتر استعفاست اما آقای باهنر که رياست جلسه را بر عهده دارد قائل به اين هستند که می‌شود موضوع را مديريت کرد».

نماينده اهواز در مجلس، منتفی شدن موضوع استعفاء را منوط به «تجديدنظر در اعتبارات استان خوزستان» اعلام کرده است.

حسن روحانی، رييس جمهوری اسلامی ايران، روز ۱۷ آذر ماه نخستين لايحه بودجه دولت خود را به مجلس ارائه کرد که بر اساس آن، هزينه‌های جاری دولت ۱۹۵ هزار ميليارد تومان تعيين شده است.

رسانه‌های ايران جزئياتی درباره نحوه تخصيص اعتبارات به استان‌های مختلف ايران ارائه نکرده‌اند ولی آقای حسينی به ايسنا گفته است که «ما در بررسی اوليه بودجه ۹۳ متوجه شديم که اعتبارات منظور شده برای استان خوزستان نسبت به ساير استان‌ها کاهش شديدی داشته است».

وی به عنوان نمونه اشاره کرده است که دولت اقدام به فروش شرکت فولاد خوزستان کرده، ولی اعتبار آن را به «جاده تهران- شمال و بخشی هم به متروی پرند اختصاص داده است».

نماينده اهواز افزوده است: «پولی که مربوط به استان خوزستان بوده در اين استان هزينه نشده است در حالی که ساير شرکت‌ها وقتی به فروش می‌رسند با پولش در همان استان شرکت خريداری می‌کنند».

وی اعتراض ديگر نمايندگان را به ميزان اعتبار پيش بينی شده برای انتقال آب در خوزستان عنوان کرده، ولی جزئياتی در اين زمينه ارائه نکرده است.

در حالی که نمايندگان استان خوزستان بر استعفای خود تاکيد دارند ولی عبدالرضا مصری، سخنگوی هيات رييسه مجلس، به ايسنا گفته که «تاکنون از هيچ نماينده‌ای نامه‌ای به هيات رييسه مجلس نرسيده است».

خبرگزاری فارس گزارش داده که محمد قسيم عثمانی نماينده بوکان در مجلس نيز روز سه‌شنبه تهديد به استعفا کرده است.

وی گفته که اگر بودجه سد «سيمينه» بوکان در لايحه بودجه ۹۳ ديده نشود، من هم از نمايندگی مجلس استعفا می‌دهم.
XS
SM
MD
LG