لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۵

سعید مرتضوی از اعطای کارت هدیه به ۲۸۵ نماینده مجلس خبر داد


سعید مرتضوی، مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی، در نامه‌ای به ریاست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی مدعی شد که ۲۸۵ نفر از نمایندگان دوره پیشین مجلس، کارت هدیه و بن خرید این سازمان را دریافت کرده‌اند.

اما سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس این نامه را «غیرمستند» و راهی برای «تشویش اذهان عمومی» توصیف کرده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی، در نامه آقای مرتضوی که روز سه‌شنبه، ۱۹ آذر منتشر شده است، تاکید شده که نمایندگان دوره هشتم مجلس شورای اسلامی «در چند نوبت دریافتی‌هایی» در قالب کارت هدیه و بن خرید از جانب مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی داشته‌اند که نوبت اول ۱۶۷ نفر آنها را شامل می‌شود و نوبت‌های دیگر ۷۵ و ۶۷ نفر.

به گفته سعید مرتضوی، پرداخت این مبالغ به نمایندگان مجلس «هیچ اشکال قانونی نداشته» و از ردیف بودجه غیرشمول سازمان تامین اجتماعی هزینه‌ شده است، بودجه‌ای که «طبق رسالت سازمانی جهت پرداخت کمک هزینه درمانی برای بیمه‌شدگان و کمک به خانواده‌های نیازمند که بیمه تامین اجتماعی هستند، پیش‌بینی شده است».

ماجرای اعطای کارت‌های چند میلیون تومانی هدیه و بن خرید سازمان تامین اجتماعی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دنبال انتشار گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس از این سازمان رسانه‌ای شد.

این گزارش سعید مرتضوی، مدیرعامل پیشین سازمان تامین اجتماعی را به فساد و تخلفات گسترده مالی متهم می‌سازد که از جمله آنها واگذاری بخشی از کارخانجات شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، شستا، ده‌ها میلیارد تومان کمتر از ارزش واقعی آنها به بابک زنجانی، میلیاردر معروف حامی دولت پیشین بوده است.

گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی در عین حال عنوان می‌کند که سعید مرتضوی به ۳۷ نفر از نمایندگان مجلس به همراه محمدرضا رحیمی، معاون اول دولت محمود احمدی‌نژاد و برخی دیگر از مقامات دولت پیشین، کارت هدیه و بن خرید بخشیده است، اما آقای مرتضوی می‌گوید تعداد نمایندگان مجلس که این مبالغ را دریافت کرده‌اند، بسیار بیشتر از ۳۷ نفر بوده است.

با این حال او در نامه خود به ریاست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند، مبالغی که سازمان تامین اجتماعی به نمایندگان مجلس داده تنها محدود به دوره مدیریت او نبوده و «با بررسی اسناد موجود، مشخص می‌شود که تقریباً در اکثر دوره‌ها در همین حد پرداختی صورت گرفته است».

نامه یا «شبنامه»

اما مصطفی افضلی‌فر، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، نامه سعید مرتضوی را به «شبنامه» تشبیه می‌کند که تنها برای «تشویش اذهان عمومی» نوشته شده است.

اقای افضلی‌فر به خبرگزاری خانه ملت می‌گوید که سعید مرتضوی «با ارائه یک لیست غیرمستند، قبل از این که بخواهد واقعیتی را بیان کند در صدد انتقام‌گیری از نمایندگان مجلس برای ارجاع گزارش هیات تحقیق و تفحص به قوه قضاییه بوده است».

وی می‌افزاید: «اگر مرتضوی رعایت تقوا و انصاف را داشت به خاطر دریافت مبالغی مانند ۵۰۰ هزار تومان بن کمیته امداد و بهزیستی که آن‌هم در اختیار مستضعفان قرار می‌گیرد، عالی‌ترین مراجع تصمیم‌گیری و نظارت را آماج حملات انتقام جویانه خود قرار نمی داد.»

«بدهی» ده‌ها میلیونی مرتضوی به تامین اجتماعی

در همین حال حسین دهدشتی، یکی از اعضای هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی، هم موضوع پرداخت به نمایندگان مجلس را به‌طور کلی زیر سئوال می‌برد و عنوان می‌کند که او مبلغ ۱۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به سازمان بدهکار است.

آقای دهدشتی روز سه‌شنبه، ۱۹ آذر به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت: «آنچه که تاکنون مشخص شده این است که آقای مرتضوی ۱۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بابت این لیست به سیستم تامین اجتماعی بدهکار است و باید مدارکی بیاورد تا مشخص شود این مبالغ کجا هزینه شده است. آنها ادعا کرده‌اند که این پول را به نمایندگان داده‌اند اما معلوم نیست صحت داشته باشد.»

وی افزود: « ارقامی که به ادعای مرتضوی به نمایندگان پرداخت شده، دو میلیون و سه میلیون تومان بوده و در یکی، دو مورد رقم بالایی بوده که مشخص نیست که آیا آن فرد نماینده بوده یا خیر.»

این نماینده مجلس در نهایت خاطرنشان ساخته برخلاف آن‌چه سعید مرتضوی می‌گوید روال سازمان تامین اجتماعی این نبوده که ریاست آن «به افراد خاصی مبالغی را بدهد».

اتهام به علیرضا محجوب و واکنش او

اما سعید مرتضوی در نامه خود از علیرضا محجوب، رییس کمیسیون تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی، نیز به عنوان یکی از نمایندگانی نام می‌برد که مشمول دریافت کارت‌های هدیه شده است.

او در توضیح خود به رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی می‌نویسد: «خدمت ایشان [علیرضا محجوب] صریحاً نوشته‌ام که خودتان نیز در لیست قبلی و در دوره پیشین جزء دریافت‌کنندگان این وجوه بوده‌اید و اگر آن را خلاف می‌دانید میزان و دفعات موضوعیت ندارد، زیرا وقتی شراب حرام است خوردن یک جرعه یا چند بطری دارای حد واحد است.»

این نامه در نهایت آقای محجوب را به «سوءاستفاده سیاسی و جناحی» در تهیه گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی متهم می‌سازد و ادعا می‌کند که فرایند تحقیق و تفحص را «یک حزب سیاسی» به انجام رسانده چنان‌چه در بخشی از آن آمده است: «این تحقیق و تفحص توسط یک حزب سیاسی انجام گردید و تقریباً اکثر کارمندانی که آقای محجوب جهت این کار به سازمان تأمین اجتماعی معرفی کرده‌اند پرسنل حزب سیاسی خانه کارگر هستند. پرسنل مربوطه فقط به دنبال اهداف سیاسی و تخریب رقبای خود بوده‌اند.»

اما علیرضا محجوب ادعاهای آقای مرتضوی را «نشر اکاذیب» نامیده و تاکید کرده است که این مسائل «خللی در عزم هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی وارد نمی‌کند».

خبرگزاری خانه ملت گزارش می‌دهد که آقای محجوب در واکنش به نامه سعید مرتضوی، متنی را در اختیار آن خبرگزاری قرار داده که عنوان می‌کند: «اینجانب تمامی مطالب منتسب توسط آقای مرتضوی به هیات تحقیق و تفحص را کذب دانسته و بر تمامی مطالب ارائه شده توسط هیات و صحت آن مستندات واقف می‌باشم. مطالب انتسابی به اینجانب نیز از این قماش هستند.»

وی سرآخر می‌نویسد: «این قبیل اکاذیب فرافکنانه هیچ خللی در عزم جزم هیات در احقاق حقوق حقه صاحبان اصلی صندوق وارد نمی‌کند و انشاءالله در دادگاه مشخص خواهد شد عاقبت کذابان چیست.»

سعید مرتضوی هم‌اکنون درگیر پرونده دادگاه کهریزک هم هست، پرونده‌ای مربوط به اعتراضات سال ۱۳۸۸ و بازداشتگاهی که در آن چند نفر از معترضان به قتل رسیدند. اقای مرتضوی در آن زمان دادستان تهران بود.
XS
SM
MD
LG