لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۸

تاکید فرمانده سپاه ایران بر حضور مشاوران نظامی در سوریه


به گزارش خبرگزاری مهر سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران ایران، ۱۹ آذر ماه در نشستی در «دانشگاه امام صادق» تهران گفت ایران به سوریه «نیروهای سازمان‌دهی‌شده نظامی» می‌فرستد.

آقای جعفری تاکید کرده است که «کار مستشاری» نظامی ایران در سوریه انجام می‌شود و افزوده است «که این کار را با افتخار انجام می دهیم».

به گزارش خبرگزاری مهر، فرمانده سپاه پاسداران ایران این پاسخ را در پرسشی که به «میزان دخالت سپاه در سوریه» می‌پرداخت، داده بود.

محمدعلی جعفری در عین حال حرف گروهی دیگر از مقام‌های ایران را تکرار کرده است که «ما هر کاری بتوانیم می کنیم تا سوریه حفظ شود… سوریه در خط مقدم انقلاب اسلامی است».

از سوی دیگر وب‌سایت تابناک سخنان فرمانده سپاه را اینگونه نقل کرده است که «سوریه در صف مقاومت است و ‪'‬فقط اعزام نیروی سازمان‌دهی شده نظامی به سوریه باقی مانده است‪'‬ چراکه قبلا اعلام کرده‌ایم نیروی متخصص برای انتقال تجربه و آموزش به عنوان مستشار به سوریه فرستاده‌ایم و این اقدام ما نیز علنی است».

این مقام ارشد نظامی ایران می‌گوید این کار با درخواست دولت سوریه و در قالب -به گفته او- کمک به یک نظام رسمی و قانونی انجام می‌شود.

فرمانده کل سپاه پاسداران ایران پیشتر نیز از حضور «مشاوران» سپاه پاسداران ایران در سوریه سخن گفته بود. او قبلا تاکید کرده بود که این به معنی «حضور نظامی» نیست.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، ماه پیش در آفریقای جنوبی در نشستی خبری گفته بود ایران در سوریه تنها حضور سیاسی دارد.

احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران در دولت محمود احمدی‌نژاد، که خود از فرماندهان عالی‌رتبه سپاه است، در خرداد ماه گذشته گفته بود ایران نیروی نظامی به سوریه اعزام نمی‌کند. او طرح چنین اتهام‌هایی علیه تهران را «انحراف افکار عمومی جهان» عنوان کرده بود.

پیشتر ویدئوهایی به‌طور گسترده بر شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌های بین‌المللی منتشر شده بودند، که نیروهای نظامی ایرانی را در خط مقدم نبردهای داخلی سوریه در کنار نیروهای ارتش و هواداران بشار اسد، رئیس‌جمهوری آن کشور، نشان می‌دادند.

تازه‌ترین واکنش‌های مقام‌های دولتی نیز پس از انتشار این ویدئوها بود که صورت گرفتند.

ایران از جمله کشورهایی‌ست که در کنار روسیه از دولت بشار اسد حمایت می‌کند. علاوه بر این گروه حزب‌الله لبنان، هم‌پیمان تهران در منطقه، رسما حضور نیروهای خود در جنگ داخلی آن کشور را تائید کرده است. از سوی دیگر عمده کشورهای عربی منطقه از شورشیان سوری حمایت کرده و گزارش‌هایی نیز از حضور شهروندان این کشورها در نبردها منتشر شده‌اند.

اخیرا بنا بر نظرسنجی‌ای که موسسه تحقیقاتی زاگبی در ایران انجام داده است، ۵۴ درصد از شهروندان این کشور گفته‌اند دخالت تهران در اوضاع سوریه تبعات منفی در پی دارد.
XS
SM
MD
LG