لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۰

اخبار ضدونقیض از آزادی دو تبعه اسلواکی زندانی در ایران


شش تبعه اسلواکی که پیشتر آزاد شده بودند
شش تبعه اسلواکی که پیشتر آزاد شده بودند
در حالی که رسانه‌های داخل ایران از آزادی دو تبعه اسلواکی محبوس در زندان اوین خبر می‌دهند، خبرگزاری رویترز به نقل از دولت این کشور خبر می‌دهد که مذاکره برای آزادی این دو فرد هم‌چنان در جریان است.

دو خبرگزاری ایرانی چهارشنبه شب گزارش دادند که با آزادی دو تبعه اسلواکی که در ايران زندانی بودند و تحویل آنها به سفارت این کشور در تهران، اکنون هر هشت تبعه اين کشور که به اتهام «نقض قوانين داخلی» در ايران زندانی شده بودند آزاد هستند.
به گزارش روز چهارشنبه، ۲۰ آذر، خبرگزاری‌های مهر و ايرنا، اين دو تبعه کشور اسلواکی، پس از آزادی، به سفارت اسلواکی در تهران تحويل داده شده‌اند. با این حال در این گزارش‌ها به زمان دقیق آزادی آنها اشاره‌ای نشده بود.
اما ساعاتی پس از انتشار این خبر رویترز روز پنج‌شنبه، ۲۱ آذرماه، از سفر روبرت فیتسو، نخست وزیر اسلواکی، به تهران برای مذاکره در مورد آزادی این دو شهروند اسلواکی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی دولت اسلواکی، نخست وزیر و وزیر خارجه این کشور در تهران «در حال مذاکره با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران» هستند تا شرایط آزادی این دو شهروند فراهم شود.

ايران در دهم شهريور سال جاری شش نفر از گروه هشت نفره اسلواکی‌ها در ایران را آزاد کرده، اما اعلام کرده بود که دو تن باقی‌مانده «برای تحقيقات بيشتر» در بازداشت خواهند ماند.
عباس عراقچی، سخنگوی وقت وزارت امور خارجه ايران، در نهم تيرماه ۱۳۹۲، گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر بازداشت «هفت» تبعه کشور اسلواکی را تاييد کرده بود.
به گفته آقای عراقچی، اين هفت تن که به عنوان «توريست» به ايران آمده بودند، «عمل، رفتار و تجهيزات غير متعارفی» داشتند و به دليل «نقض قوانين» ايران توسط «مقام‌های انتظامی» دستگير شدند.
عباس عراقچی گفته بود که «مراتب» اين اتفاق به اطلاع دولت اسلواکی رسيده و ايران «طبق قوانين بين‌المللی و کنوانسيون وين» عمل کرده است.
يک روز بعد در دهم تيرماه، غلامحسين محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائيه ايران، گفت: «۹ نفر از جمله هشت تبعه اسلواکی و يک ايرانی در اين پرونده بازداشت شده‌اند که تجهيزات غيرمجاز را به صورت قطعه قطعه وارد ايران کرده و به صورت غيرمجاز از آن استفاده کردند.»
او افزوده بود: «اين افراد از مراکز ممنوعه عکس و فيلم گرفته‌اند».
اما در همان زمان رسانه‌های اسلواکی بازداشت‌شدگان را «گلايدرسوار»هايی معرفی کردند که برای ساختن فيلمی مستند در ايران به سر می‌بردند و از بی‌سيم و دوربين‌های حرفه‌ای در هنگام فيلمبرداری استفاده کرده بودند.
زمانی که خبر بازداشت شهروندان اسلواکی منتشر شد، عملا برای دومين بار در طول شش ماه بود که شهروندان اسلواکی در ايران بازداشت می‌شدند.
تلويزيون ايران روز ۲۷ دی‌ماه ۱۳۹۱ فيلمی به نام «شکارچی در دام» پخش کرده بود که در آن يک شهروند اسلواکی به نام ماچی والوخ می‌گفت برای سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا، سی‌آی‌ای، جاسوسی می‌کرده است.
او نيز سرانجام در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۱ آزاد شد و به کشورش بازگشت.
XS
SM
MD
LG