لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۲

تحریم ۱۹ فرد و شرکت به اتهام واسطه‌گری برای هواپیمایی ماهان


هواپیمایی ماهان سال ۱۳۹۰ به اتهام ارائه خدمات به نیروهای سپاه قدس به فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا پیوست
هواپیمایی ماهان سال ۱۳۹۰ به اتهام ارائه خدمات به نیروهای سپاه قدس به فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا پیوست
وزارت بازرگانی ایالات متحده روز چهارشنبه، ۲۰ آذر، اعلام کرد که ۱۹ شرکت و فرد در اروپا و آسیا با واسطه‌گری به شرکت هواپیمایی ماهان کمک کرده‌اند که با نقض تحریم‌ها تجهیزات مورد نیاز خود را از آمریکا به دست آورد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، متن اخطار این وزارتخانه بیان می‌کند، اکثریت این ۱۹ شرکت‌ و فرد واسطه در ترکیه مستقر هستند و سایرین آنها هم در ارمنستان، یونان، ایران، تایلند و امارات متحده عربی.

در این بیانیه به نام دو شرکت هواپیمایی کوچک نیز اشاره شده است که در فرایند نقض تحریم‌های شرکت هواپیمایی ماهان نقش داشته‌اند، شرکت‌های ورتیر و آئولیان که شرکت نخست به ارمنستان تعلق دارد و دومی به یونان.

هواپیمایی ماهان سال ۱۳۹۰ به فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا پیوست و اتهام آن ارائه خدمات به نیروهای سپاه قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران ایران، عنوان شد.

متن اخطار وزارت بازرگانی آمریکا نیز تاکید می‌کند که شرکت هواپیمایی ماهان علاوه بر انتقال سلاح و نیروی نظامی از ایران به سوریه، برای حکومت سوریه وجوه مالی نیز فراهم آورده است.

این بیانیه می‌گوید، افراد و شرکت‌های واسطه‌ای که به هواپیمایی ماهان کمک کرده‌اند در ایجاد یک شبکه غیرمجاز تهیه تجهیزات هواپیمایی نقش داشته‌اند که اساسا با هدف دور زدن تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران طراحی شده است.

از این رو وزارت بازرگانی آمریکا این شرکت‌ها را به «فهرست نهادهایی» اضافه می‌کند که از خرید کالاهای بسیاری از ایالات متحده منع شده‌اند، مانند خرید موتورهای هواپیما یا قطعات یدکی.

رویترز می‌نویسد، ماهان یکی از تنها چهار شرکت هواپیمایی ایران است که علی‌رغم تحریم‌های آمریکا و عدم امکان خرید قطعات یدکی از این کشور توانسته است بازرسی‌های بین‌المللی ایمنی لازم برای شرکت‌های هوایی را پشت سر بگذارد.

این شرکت هواپیمایی نخستین بار حدود پنج سال قبل به لیست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا پیوست و دلیل آن نیز واردات سه فروند بوئینگ ۷۴۷ به ایران بدون مجوز ایالات متحده عنوان شد تا دو سال قبل که وزارت خزانه‌داری آمریکا این شرکت را به ایفای نقش در جنگ داخلی سوریه متهم کرد.

ایران یکی از کهنه‌ترین ناوگان‌ هوایی در جهان را دارد، اما توافق هسته‌ای اخیر در ژنو به آن اجازه می‌دهد که به صورت محدودی برخی قطعات هواپیما را وارد کند.
XS
SM
MD
LG