لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۶

سنای آمریکا حکومت ایران را به خاطر ادامه بازداشت بهاییان محکوم کرد


سنای ایالات متحده آمریکا با انتشار قطعنامه‌ای از جمهوری اسلامی ایران خواسته است که زندانیان بهایی از جمله هفت رهبر و ۱۲ معلم بهایی را هر چه سریعتر از زندان آزاد کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این قطعنامه آمده‌است که «سنای ایالات متحده دولت ایران را به خاطر اذیت و آزاری که با حمایت دولت بر اقلیت بهایی وارد می‌شود محکوم می‌کند و هم‌چنین ادامه نقض میثاق‌های بین‌المللی حقوق بشر توسط این دولت را نیز محکوم می‌کند.»

قطعنامه مذکور از سوی سناتور مارک کِرک، که از منتقدان شدید حکومت ایران و از سناتورهای فعال برای اعمال فشارهای اقتصادی بیشتر بر جمهوری اسلامی است تهیه شده و روز جمعه ۲۹ آذر در سنا به تصویب رسید.

در حالی که قانون‌گذاران آمریکا در هفته‌های اخیر در خصوص تصویب یا عدم تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران در حال بحث و مناقشه بوده‌اند اما به نوشته خبرگزاری فرانسه قطعنامه محکوم کردن ایران به خاطر نقض حقوق بهاییان در سنا از حمایت هواداران رویکرد دیپلماسی با ایران نیز برخوردار بود و بدون هیچ مناقشه‌ای به تصویب رسید.

سنا و هم‌چنین مجلس نمایندگان آمریکا پیش از این نیز خواهان آزادی هفت رهبر بهایی و دیگر بهاییان در ایران شده و ادامه بازداشت آنها را محکوم کرده‌اند.

فریبا کمال‌آبادی، جمال‌الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، مهوش ثابت، بهروز توکلی، و وحید تیزفهم، رهبران سابق جامعه بهایی‌های ایران، بیش از پنج سال پیش به اتهام «جاسوسی» و «تبلیغ علیه نظام» بازداشت شدند که این مسئله واکنش نهادهای حقوق بشر را در پی داشت.

این هفت رهبر بهایی به تازگی در نامه‌ای به حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، درباره منشور حقوق شهروندی مورد نظر او نظراتی ارائه کرده‌اند.

این هفت نفر در عین حال از ضرورت وجود «ضمانت اجرایی» برای چنین منشوری نیز سخن گفته‌اند و در نامه خود نوشته‌اند «احکام صادره برای هزاران نفر از بهاییان در اخراج از مشاغل دولتی، اعدام بیش از ۲۰۰ نفر از بهاییان، اخراج هزاران نفر از جوانان دانشجو از دانشگاه‌ها در گذشته و همچنین احکام صادره در هشت سال اخیر برای صدها شهروند بهایی و وقایع وارده بر ما هفت نفر و روند قضایی که منجر به محکومیت هریک از ما به بیست سال زندان گردید، دلایلی گویا بر اهمیت این نکته است و ضرورت وجود ضمانت برای اجرای این قوانین را صد چندان مورد تاکید قرار می‌دهد».

بهائیت حدود ۱۵۰ سال پیش به عنوان دینی تازه در ایران شکل گرفت، ولی جمهوری اسلامی این آئین را ارتداد خوانده و به دلیل وجود تشکیلات مرکزی بهاییان در شهر حیفا پیروان آن را به جاسوسی برای اسرائیل متهم می‌کند.

مرکز بهاییان در حیفا پیش از ایجاد کشور اسرائیل که در سال ۱۹۴۸ میلادی به‌وجود آمد تأسیس و برپا شده‌بود.

در حال حاضر حدود ۳۰۰ هزار بهایی در ایران زندگی می‌کنند و تخمین زده می‌شود که بیش از پنج میلیون نفر از پیروان این آیین در جهان پراکنده باشند.
XS
SM
MD
LG