لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۱

میخائیل خودورکوفسکی: وارد دنیای سیاست نخواهم شد


میخائیل خودورکوفسکی در برلین. ۲۲ دسامبر ۲۰۱۳.
میخائیل خودورکوفسکی در برلین. ۲۲ دسامبر ۲۰۱۳.
میخائیل خودورکوفسکی، میلیاردر سابق و هوادار حزب اپوزیسیون در روسیه، که پس از گذراندن ده سال در زندان روز جمعه ۲۹ آذر آزاد شد روز یک‌شنبه در مصاحبه با رسانه‌ها از بدرفتاری با خود در زندان خبر داد و افزود که قصد دارد دیگر از سیاست روسیه فاصله بگیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای خودورکوفسکی که پس از آزادی وارد آلمان شده است در مصاحبه با رسانه‌ها ضمن اعلام کناره‌گیری از دنیای سیاست هم‌چنین گفت که به خاطر صدور حکم یک جریمه نیم میلیارد دلاری توسط دادگاه روسیه در حال حاضر قادر به بازگشت به کشورش نیست.

وی افزود که از پیگیری قضایی استرداد دارایی‌های شرکت یوکاس، بزرگ‌ترین شرکت نفتی روسیه که وی زمانی مدیرعاملی آن را برعهده داشت، نیز چشم‌پوشی می‌کند.

میخائیل خودورکوفسکی که زمانی ثروتمندترین مرد روسیه به شمار می‌آمد سال ۲۰۰۳ به اتهام تخلفات مالیاتی بازداشت شد، در حالی که منتقدان کرملین می‌گویند دلیل دستگیری او مخالفت با رییس‌جمهوری و حمایت مالی از گروه‌های مخالف دولت بوده است.

دوره محکومیت آقای خودورکوفسکی ماه اوت سال آینده به پایان می‌رسید اما وی با ارسال نامه‌ای به ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور، از او درخواست عفو کرد که پوتین روز جمعه موافقت خود با این درخواست را اعلام کرد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌نویسد که بسیاری از تحلیلگران موافقت با عفو خودروکوفسکی را با نزدیک شدن زمان بازی‌های المپیک زمستانی در سوچی روسیه در فوریه، و تلاش دولت روسیه برای بهبود وجهه بین‌المللی خود پیش از آغاز این بازی‌ها مرتبط می‌دانند.

آقای خودروکوفسکی در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان گفت که پوتین شروطی برای عفو او نگذاشته‌است اما به نوشته خبرگزاری فرانسه وی خبر داده که در نامه درخواست عفو از پوتین تعهد کرده‌است که با سیاست روسیه کاری نداشته‌باشد و از استرداد دارایی‌های خود نیز چشم‌پوشی کند.

میخائیل خودورکوفسکی روز یک‌شنبه در مصاحبه با کریستین امانپور، خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان، گفت که در زندان با چاقو به او حمله شده‌است.

وی در این باره توضیح داد: «فردی که با چاقو به من حمله کرد قصد داشت چاقو را به چشمم فرو کند اما چاقو به بینی‌ام خورد و یک دندان‌پزشک که جراح پلاستیک هم هست در زندان بینی من را عمل کرد و کاری کرد که جای زخم چاقو دیده نشود.»

وی در این مصاحبه افزود که ولادیمیر پوتین چندین بار طی ده سال گذشته گفته‌بود در صورتی که خودورکوفسکی بپذیرد که «گناهکار» است مشمول عفو خواهد شد؛ آقای خودورکوفسکی اضافه کرد: «اما چنین شرطی برای من غیر قابل قبول بود.»

میخائیل خودورکوفسکی روز یک‌شنبه، در نخستین نشست خبری خود پس از آزادی، به خبرنگاران گفت که کوشش خواهد کرد تا به آزادی دیگر زندانیان سیاسی در روسیه کمک کند و از سیاستمداران غربی خواست تا در ملاقات‌های خود با پوتین مسائل این زندانیان را نیز مد نظر داشته باشند.

وی در این باره گفت که: «نباید به من به عنوان نمادی از این‌که روسیه دیگر زندانی سیاسی ندارد نگاه شود.»
XS
SM
MD
LG