لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۹

جلالی: قوه قضاييه موافق ديدار هيات پارلمانی اروپا با ستوده و پناهی بود


دیدار هیات پارلمانی اروپا با نسرین ستوده و جعفر پناهی
دیدار هیات پارلمانی اروپا با نسرین ستوده و جعفر پناهی
کاظم جلالی، رئيس کميته روابط پارلمان اروپا در مجلس ايران، روز يکشنبه اول ديماه گفته است مجلس مخالف ديدار هيات پارلمانی اروپا با نسرين ستوده، وکيل دادگستری، و جعفر پناهی، فيلمساز، بود،‌اما این ديدار با موافقت مجمد جواد لاريجانی،مشاور بين الملل قوه قضائيه انجام شده است. اين در حالی است که محمد جواد لاريجانی اظهارات اين نماينده مجلس را «شتابزده» خوانده است.

واکنش ها به ديدار هيات پارلمانی اروپا با نسرين ستوده و جعفر پناهی، برندگان جايزه آزادی انديشه اتحاديه اروپا يا جايزه ساخاروف، همچنان ادامه دارد و روز يکشنبه شماری از نمايندگان مجلس در صحن علنی از اين ديدار انتقاد کردند.

هيات پارلمانی اروپا روز جمعه ۲۲ آذرماه در سفارت يونان با نسرين ستوده و جعفر پناهی ديدار کرده و جايزه ساخاروف را به آنها اعطا کردند.

موج انتقادهای نمايندگان اصولگرای مجلس و همچنين برخی چهرهای محافظه کار از اين ديدار طی روز های اخیر ادامه داشته است.

حميد رسايی، نماينده اصولگرای مجلس روز يکشنبه گفته است که «همه می‌دانستند هيات پارلمانی اروپا» با نسرين ستوده و جعفر پناهی ملاقات می کنند. وی از اين که وزارت اطلاعات ايران در اين زمينه اقدامی انجام نداده، انتقاد کرده است.

در همين زمينه، کاظم جلالی، که رياست کميته روابط پارلمان اروپا را در مجلس ايران برعهده دارد در پاسخ به اين انتقادها گفته است که مجلس از پيش از آغاز سفر اين هيات مخالف ديدار آنها با نسرين ستوده و جعفر پناهی بود.

کاظم جلالی می گويد مجلس سه روز پيش از سفر اين هيات جلسه ای با حضور« آقای دلفی مدير کل اروپايی» وزارت خارجه ايران و دو نفر از نمايندگان وزارت اطلاعات برگزار کرد.

اين نماينده مجلس می گويد، نماينده وزارت خارجه ايران در اين جلسه از موافقت محمد جواد لاريجانی با ديدار هيات پارلمانی اتحاديه اروپا با نسرين ستوده و جعفر پناهی خبر داد.

کاظم جلالی اضافه کرده است:« در آن جلسه من به سرعت با محمدجواد لاريجانی تماس گرفته و تلفن را روی بلندگو گذاشتم تا همه دوستان در آن جلسه صحبت ها را بشنوند که در آن مکالمه محمدجواد لاريجانی اعلام کرد که من برای ديدار هيات پارلمان اروپايی با نسرين ستوده و جعفر پناهی به هيات سوسياليست قول داده ام به اين دليل که ما درباره کسانی که در کشور جرمی را مرتکب شده و محاکمه شده اند و مدت مجازات خود را کشيده اند چه چيزی را برای پنهان کردن داريم؟ حال اين هيات پارلمانی با هر کسی که می خواهد ديدار کند، مگر جمهوری اسلامی ايران چيزی را برای پنهان کردن دارد؟»

وی افزوده است: از طرف ديگر محمد جواد لاريجانی در اين مکالمه گفت که آن دو نفر هم اکنون آزاد هستند، حال چگونه می توان از ملاقات اين افراد جلوگيری کرد. همچنين وی اعلام کرد که چون هيات پارلمان اروپايی ميهمان مجلس است نظر نهايی را بايد مجلس اعلام کند که من بعد از آن دوباره تاکيد کردم که مجلس با هرگونه ملاقات خارج برنامه اين هيات مخالف است.

علی لاریجانی، رییس مجلس، نیز دیدار هیات پارلمان اروپا با نسرین ستوده و جعفر پناهی را «سخیف» خوانده است.

علی لاریجانی گفته است:« هیأت پارلمانی اروپايی کار خلافی کردند اما اين دليل نمی شود که ما از ساير منافعی که در مذاکرات داريم صرف نظر کنيم.»

جبار کوچکی نژاد، نماينده رشت، نيز با انتقاد از اين ديدار گفته است، وزيران امور خارجه، اطلاعات و کشور بايد در خصوص ديدار هيات پارلمانی اروپا با نسرين ستوده و جعفر پناهی پاسخگو باشند.

اين در حالی است محمد جواد لاريجانی، مشاور بين الملل قوه قضائيه و رييس ستاد حقوق بشر اين قوه در واکنش به اظهارات کاظم جلالی گفته است:«به نظر من آقای جلالی در مطالبی که بيان فرموده‌اند مقداری شتاب‌زدگی به خرج داده و تسامح در دقت داشته‌اند، زيرا در هر صورت روال کار اين است که مسئولان محترم مجلس نظرات مختلف نهادها را می‌گيرند، ارزيابی می‌کنند و نهايتا تصميم می‌گيرند آنچه به مصلحت است انجام دهند يا خير و کسی نمی‌تواند مجلس را به انجام کاری مجبور کند.»

در همين زمينه، روز شنبه وزارت امورخارجه ايران روز شنبه ۳۰ آذرماه به ديدار هيئت پارلمانی اروپا با نسرين ستوده و جعفر پناهی، با احضار کاردار سفارت يونان در تهران به اين اقدام در ايران اعتراض کرد.

نسرين ستوده، وکيل دادگستری، از سيزدهم شهريور ۱۳۸۹ به اتهام «اقدام عليه امنيت ملی، تبانی و تبليغ عليه نظام و عضويت در کانون مدافعان حقوق بشر» تا شهريورماه سال ۱۳۹۲در زندان بود. وی به تحمل شش سال حبس تعزيری، ۲۰ سال محروميت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعيت خروج از کشور محکوم شده بود.

جفعر پناهی، کارگردان ايرانی، نيز در جريان اعتراضات پس از انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸ بازداشت شد. آقای پناهی به اتهام تلاش برای ساختن فيلمی درباره اين اعتراضات در دادگاه به شش سال زندان و بيست سال محروميت از فيلمسازی، فيلمنامه نويسی، سفر به خارج از ايران محکوم شد.
XS
SM
MD
LG