لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۲

سایت کلمه: دو شاعر توسط سپاه پاسداران بازداشت شده‌اند


فاطمه اختصاری و مهدی موسوی، شاعر و ترانه‌سرا، از روز ۱۷ آذر در بازداشت به‌سرمی‌برند.
فاطمه اختصاری و مهدی موسوی، شاعر و ترانه‌سرا، از روز ۱۷ آذر در بازداشت به‌سرمی‌برند.
وبسایت خبری کلمه، نزدیک به اصلاح‌طلبان، از بازداشت مهدی موسوی و فاطمه اختصاری، شاعر و ترانه‌سرا، و نگهداری آنها در بازداشتگاه‌های سپاه پاسداران خبر داده است.

بر اساس این گزارش که روز دوشنبه، دوم دی منتشر شد، آقای موسوی و خانم اختصاری به دنبال دریافت احضاریه‌ای از دادسرای اوین در اواسط ماه آذر بازداشت شده‌اند و اکنون در بند ۲- الف زندان اوین به‌سرمی‌برند که تحت نظارت نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران است.

دوستان و نزدیکان این دو شاعر خبر بازداشت آنها را تایید کرده‌اند و بر اساس آن‌چه نوشته‌اند، مهدی موسوی و فاطمه اختصاری روز ۱۶ آذر احضاریه دادسرای اوین را دریافت کرده‌اند، اما از مراجعه به دادسرای اوین سر باز زده‌اند که متعاقب آن، از روز ۱۷ آذر در بازداشت به‌ سر می‌برند.

آخرین نوشته‌ مهدی موسوی در فیس‌بوک نیز به روز ۱۵ آذر باز می‌گردد که از ممنوع‌الخروجی خود و خانم اختصاری در آستانه سفری به خارج از کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: « امروز صبح اجازه خروج از کشور به من و فاطمه اختصاری داده نشد و پاسپورت ما نیز ضبط گردید. علت این موضوع را هم طبیعتا هنوز نمی‌دانیم.»

این نوشته همچنین حاوی انتقاداتی از سانسور و برخورد نیروهای امنیتی با اوست و از جمله می‌گوید: «چرا من سال‌هاست برای برگزاری یک کارگاه صرفا ادبی و حتی جلسه آموزش وزن و قافیه دچار مشکل هستم؟ چرا کتاب‌های ما با وجود مصلحت اندیشی‌ها در انتخاب اشعار و گذشتن از ممیزی شاعر و ویراستار و ناشر و... کلا مجوز نمی‌گیرد و توقیف می‌شود؟»

برخی از آثار مهدی موسوی در خارج از کشور یا به‌صورت الکترونیکی منتشر شده‌اند. فاطمه اختصاری نیز به جز مجموعه نخست اشعار خود تاکنون نتوانسته مجوز انتشار هیچ کدام از کتاب‌هایش را در ایران بگیرد.

روند بازداشت نویسندگان و فعالان رسانه‌ای و اجتماعی در ایران بار دیگر شتاب گرفته است چنان‌چه مقامات قضایی ایران به‌تازگی از بازداشت ۱۶ نفر به اتهام «همکاری» با «وبسایت‌های بیگانه» خبر داده‌اند.

این در حالی است که احیای آزادی‌های سیاسی از وعده‌های حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری امسال بود.
XS
SM
MD
LG