لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۸

انفجار بمب در بیروت؛ مرگ یک چهره مخالف حکومت سوریه


انفجار امروز در مرکز بیروت دست‌کم ۵ کشته و بیش از ۵۰ زخمی بر جای گذاشته است.
انفجار امروز در مرکز بیروت دست‌کم ۵ کشته و بیش از ۵۰ زخمی بر جای گذاشته است.
رسانه‌های لبنان از انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در مرکز بیروت، پایتخت این کشور، خبر دادند که دست‌کم به مرگ پنج نفر از جمله مشاور سعد حریری، نخست‌وزیر سابق این کشور، منجر شده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از خبرگزاری ملی لبنان روز جمعه، ۶ دی، گزارش داد که این انفجار همچنین بیش از ۵۰ زخمی برجای گذاشته و ۱۰ ساختمان را نیز به شکلی جدی تخریب کرده است.
انفجار بمب در بیروت
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:48 0:00

لبنان در ماه‌های اخیر و به دنبال جنگ داخلی سوریه صحنه درگیری‌ها و حملات تروریستی متعدد بوده است، چنان‌چه در یک مورد آن انفجار بمب‌هایی در نزدیکی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت به مرگ ۲۶ نفر انجامید که در میان آنان رایزن فرهنگی ایران نیز بود.

اما یکی از قربانیان انفجار امروز محمد شطح، وزیر سابق اقتصاد لبنان، سفیر سابق این کشور در واشینگتن و مشاور دو نخست وزیر پیشین لبنان، فواد سینیوره و سعد حریری، است، چهره‌ای که خبرگزاری فرانسه از او به عنوان مخالف بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، نام می‌برد.

خبرگزاری ملی لبنان نیز نوشته است که آقای شطح ۶۲ ساله، در مسیر اقامتگاه سعد حریری برای حضور در نشست ائتلاف ۱۴ مارس بود که کشته شد.

ائتلاف ۱۴ مارس مواضعی ضد بشار اسد دارد که در پی ترور رفیق حریری، نخست وزیر سابق لبنان، شکل گرفت، تروری که به حکومت سوریه نسبت داده می‌شود.

این ائتلاف در جریان جنگ داخلی سوریه نیز جانب شورشیان را گرفته و در نقطه مقابل حزب‌الله لبنان قرار دارد که نیروهای خود را برای حمایت از حکومت اسد به سوریه فرستاده است.

این اختلافات اما باعث شده که لبنان چندین ماه را بدون دولت سپری کند، چنا‌ن چه میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان، هم هشدار داده که دخالت حزب‌الله در جنگ داخلی سوریه وحدت ملی و صلح در لبنان را تهدید می‌کند.
XS
SM
MD
LG