لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۸

کشف محموله قاچاق تسلیحات حاوی «نارنجک‌های ایرانی» در بحرین


از حدود دو سال و نیم پیش خیابان‌های بحرین هر از چند گاهی صحنه تظاهرات مخالفان علیه حکومت بحرین می‌شود- ۲۶ بهمن ۱۳۹۱
از حدود دو سال و نیم پیش خیابان‌های بحرین هر از چند گاهی صحنه تظاهرات مخالفان علیه حکومت بحرین می‌شود- ۲۶ بهمن ۱۳۹۱
رئیس اداره امنیت عمومی بحرین روز دوشنبه نهم دی اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور، عملیاتی برای قاچاق مواد منفجره و اسلحه از راه دریا به این کشور را خنثی کرده‌اند. به گفته وی این محموله شامل «۵۰ نارنجک ساخت ایران» است.

طارق حسن در سخنانی که از سوی خبرگزاری دولتی بحرین منتشر شده، گفته است: «بر پایه تحقیقات صورت گرفته، طرحی برای انجام عملیات تروریستی در بحرین کشف شد که در پی آن، حضور نیروهای امنیتی در تمام کشور افزایش یافت.»

او افزود: «نیروهای امنیتی بمبی را که در یک خودو در منطقه حوره در شرق منامه کار گذاشته شده بود خنثی کردند. در جایی دیگر نیز مواد منفجره و مهمات ضبط کردند. ۱۳ فرد تحت تعقیب نیز که در تلاش بودند به وسلیه یک قایق از بحرین فرار کنند، بازداشت شدند.»

رئیس اداره امنیت عمومی بحرین ادامه داد که اسلحه و مهمات کشف شده «مین‌های ضد نفر، مین‌های ضد خودروهای زرهی، ۵۰ نارنجک ساخت ایران و ۲۹۵ شوک دهنده که روی آن نوشته شده ساخت سوریه» را شامل می‌شود.

اعلام این خبر در حالی صورت می‌گیرد که از حدود دو سال و نیم پیش، اکثریت شیعه بحرین اعتراض‌هایی را برای برقراری نظام پادشاهی مشروطه، آغاز کرده است.

حکومت بحرین مخالفان را به مذهبی‌گری و ارتباط با کشورهای خارجی متهم می‌کند.

اپوزیسیون بحرین اما با رد این اتهام‌ها می‌گوید که حکومت قصد دارد از این اتهام‌ها به عنوان بهانه‌ای برای اجرا نکردن اصلاحات استفاده کند.

اکثر شهروندان بحرین شیعه مذهب هستند اما خاندان آل خلیفه که از اقلیت سنی مذهب است، در این کشور حکومت می‌کند.

حکومت بحرین در دو سال گذشته با یورش به محل تجمع خیابانی معترضان، توانست تا حدود زیادی به حضور خیابانی مخالفان پایان دهد.

در این راستا کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به کمک بحرین آمده و عربستان سعودی٬ امارات متحده عربی و کویت نیروهایی را به منظور آرام کردن اوضاع٬ به بحرین اعزام کردند. این نیرو‌ها در مرز‌ها و در محوطه ساختمان‌های مهم حکومتی مستقر شدند.

با این وجود هر از چند گاهی معترضان دست به تظاهرات بزرگی می‌زنند و درگیری‌ها به شکل جنگ و گریز میان نیروهای امنیتی و جوانان معترض، به صورت مستمر ادامه دارد.

از زمان آغاز بحران بحرین تا کنون، حدود ۸۰ نفر کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG