لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۲

گفت‌وگوهای کارشناسی ایران و ۵+۱ «پایان یافت»


خبرگزاری‌ها در ایران می‌گویند گفت‌وگوهای هیئت‌های کارشناسی مذاکره‌کننده در مورد برنامه اتمی ایران صبح روز سه‌شنبه دهم دی ماه «به پایان رسیده» و «نتیجه برای تصمیم‌گیری نهایی به مقام‌های سیاسی ارائه می‌شود».

خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، این خبر را از قول یک عضو هیئت ایرانی که نخواسته نامش فاش شود، بیان کرده و در عین حال گفته است این گفت‌وگوها که از روز دوشنبه آغاز شده بود «با پیشرفت در تعیین رویه اجرایی تا صبح سه‌شنبه ادامه داشته است».

خبرگزاری ایسنا نیز از قول یک عضو هیئت ایرانی نوشته است «کارشناسان تا ساعت هفت صبح روز سه‌شنبه، بدون وقفه به مذاکرات ادامه دادند و گفت‌وگوها بر سر اجرای توافق پایان یافت».

سومین دور از مذاکرات کارشناسی ایران و گروه ۱+۵ برای تعیین سازوکار اجرایی توافق‌نامه ژنو بامداد روز دوشنبه، نهم دی‌ماه، در شهر ژنو آغاز شده بود.

پیشتر عباس عراقچی، عضو ارشد هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، گفته بود که این دور از مذاکرات یک‌روزه خواهد بود، یک «منبع مطلع» نیز به ایرنا گفته بود که ادامه مذاکرات کارشناسی پس از تعطیلات سال نوی میلادی برگزار خواهد شد.

گروه‌های کارشناسی طرف‌ها از سوی ایران به ریاست حمید بعیدی‌نژاد، مدیر کل سیاسی و بین‌المللی وزرات خارجه و از سوی شش قدرت طرف گفت‌وگو به نمایندگی استفان کلمنت، دستیار کاترین اشتون، مسئول امور سیاست خارجه اتحادیه اروپا، به دیدار یکدیگر رفته‌اند.

دور پیشین مذاکرات کارشناسی ایران و شش قدرت جهانی که در وین برگزار شد، ۲۲ آذرماه و به دنبال گسترش فهرست تحریمی علیه ایران از سوی آمریکا متوقف شد. هیئت ایرانی اعلام کرد که می‌خواهد با مراکز تصمیم‌گیری در تهران مشورت کند.

در کنار این گفت‌وگوها آقای عراقچی نیز اخیرا گفته است ايران و آمريکا درباره پرونده هسته‌ای تهران «در حال مذاکره مستقيم» هستند.

يک ديپلمات غربی که در مذاکرات حضور دارد ۲۸ آذرماه به خبرگزاری رويترز گفته بود که در مذاکرات کارشناسی وين پيشرفت‌هايی صورت گرفته و امکان پيشروی سريع وجود دارد.

در دیگر سو عباس عراقچی گفته بود که «کار به کندی جلو می‌رود».

آقای عراقچی گفته بود سو‌‌ءتفاهم‌هایی در باره نحوه تفسیر از برخی مفاد توافق وجود دارد.

اشاره او به توافق‌نامه سوم آذر ماه است که در ژنو میان ایران و کشورهای ۵+۱ امضا شد و از آن به عنوان توافق‌نامه‌ای اولیه و موقتی برای ادامه مذاکرات یاد شده است.

بر اساس توافق‌نامه سوم آذر ماه بنا شده است تا ایران بخشی از برنامه‌های اتمی خود را به طور موقت و داوطلبانه معلق کند و قدرت‌های جهانی نیز به همین شکل بخشی از تحریم‌ها را کاهش دهند.
XS
SM
MD
LG