لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۹

نماینده مجلس ایران: پشتیبانی رئیس اطلاعات سعودی از عامل انفجار بیروت


شاهزاده بندر بن سلطان، رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان؛ نماینده مجلس ایران او را در انفجار بیروت دخیل می‌داند.
شاهزاده بندر بن سلطان، رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان؛ نماینده مجلس ایران او را در انفجار بیروت دخیل می‌داند.
یک نماینده مجلس شورای اسلامی ایران از شاهزاده بندر بن سلطان، رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان، به عنوان عامل پشت‌ پرده حمله تروریستی اخیر در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در بیروت نام برد.

منصور حقیقت‌پور، معاون کمیسیون امنیت ملی مجلس، روز چهارشنبه، ۱۱ دی‌ماه، به خبرگزاری مهر گفت که ماجد الماجد، عامل فرماندهی این اقدام تروریستی، با بندر بن سلطان، عامل سعودی، در تماس بوده و از پشتیبانی و تدارکات او بهره می‌برده است.

رسانه‌های لبنان به تازگی از دستگیری ماجد الماجد، رهبر گروه «عبدالله عزام» خبر داده‌اند، گروهی مرتبط با سازمان القاعده که مسئولیت انفجار بیروت و مرگ رایزن فرهنگی ایران به همراه ۲۵ نفر دیگر را بر عهده گرفته است.

این رسانه‌ها عنوان کرده‌اند که ملیت ماجد الماجد سعودی است، اما اتهام دست داشتن مقامات عربستان سعودی، موردی است که منصور حقیقت‌پور آن را پس از سفر هیئت پارلمانی ایران به لبنان و دیدار این هیئت با مقامات لبنانی مطرح کرد.

آقای حقیقت‌پور پس از بازگشت به ایران گفته بود که «تمامی نگاه‌ها به عنوان متهم اصلی به سمت عربستان است» و شواهدی وجود دارد که حکایت از نقش آنها در این رویداد تروریستی دارد.

اما اکنون این نماینده مجلس ایران در گامی فراتر از قبل، به‌ طور مشخص بندر بن سلطان را به عنوان عامل پشت پرده انفجار بیروت معرفی می‌کند و از وزارت امور خارجه ایران نیز می‌خواهد که «برخورد جدی‌تری با دولت عربستان» داشته باشد.

آقای حقیقت‌پور در نهایت به مقامات امنیتی لبنان نیز توصیه کرده است که «جزئیات بیشتر این اقدام تروریستی را به اطلاع مردم لبنان و ایران برسانند تا آنها بدانند چه جریاناتی تلاش می‌کنند لبنان را ناامن سازند».

لبنان در ماه‌های اخیر صحنه خشونت‌‎های متعددی بوده که متاثر از جنگ داخلی سوریه است. گروه حزب‌الله لبنان به‌ طور علنی در کنار نیروهای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، قرار گرفته و با شورشیان مبارزه می‌کند.

این ماجرا هشدار میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان، را نیز در پی داشته چنان‌ چه اعلام کرده که نگران آن است «وحدت ملی و صلح در لبنان» به مخاطره بیفتد.

از قربانیان این خشونت‌ها محمد شطح، سیاستمدار شناخته شده و مشاور دو نخست‌وزیر سابق لبنان، است که جمعه گذشته ترور شد. آقای شطح به مخالفت با حکومت سوریه شهرت داشت.
XS
SM
MD
LG