لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

بحرین سپاه پاسداران را به آموزش شبه‌نظامیان این کشور متهم کرد


از حدود دو سال و نیم پیش اکثریت شیعه بحرین اعتراض‌هایی را برای برقراری نظام مشروطه در این کشور آغاز کرده است.
از حدود دو سال و نیم پیش اکثریت شیعه بحرین اعتراض‌هایی را برای برقراری نظام مشروطه در این کشور آغاز کرده است.
بحرین روز پنجشنبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به دادن آموزش نظامی به شبه‌نظامیان مخالف این پادشاهی به منظور انجام حملات نظامی علیه منامه متهم کرد و از بازداشت پنج فرد مظنون در این زمینه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه اسامه العوفی٬ رئیس دادستانی کل بحرین روز پنجشنبه٬ ۱۲ دی‌ماه گفت که نیروهای اطلاعاتی این کشور ماه گذشته گزارش کردند که «احمد محفوظ موسوی٬ شهروند بحرین که در حال حاضر در ایران زندگی می‌کند٬ در تلاش بود تا عملیات تروریستی‌ای را از طریق بمب‌گذاری علیه نهادها و مکان‌های حیاتی برای تمامیت ارضی و امنیت این پادشاهی٬ صورت دهد».

وی به «خبرگزاری بحرین» گفته است که پنج تن در این زمینه دستگیر شده و «تایید کرده‌اند که عضور گروهی بودند که قصد انجام حملات تروریستی داشتند… این افراد تایید کرده‌اند که به ایران سفر کرده‌اند تا در اردوگاه‌های سپاه پاسداران مورد آموزش قرار بگیرند و در عین حال مقادیری پول نیز دریافت کرده‌اند».

اواسط آبان‌ماه نیز دادگاهی در بحرین چهارتن از شهروندان شیعه این کشور را به اتهام عضویت در هسته‌ای مرتبط با سپاه پاسداران به حبس ابد محکوم کرد و همان زمان ۱۵ تن دیگر هم در ارتباط با این پرونده به ۱۵ سال زندان محکوم شدند.

اسامه العوفی در حالی ۱۲ دی‌ماه سپاه پاسداران را متهم به حمایت از شبه‌نظامیان این کشور کرده است که بحرین ۹ دی‌ماه اعلام کرد که قایقی را که قصد قاچاق تسلیحات نظامی٬ از جمله «۵۰ نارنجک ساخت ایران» به بحرین را داشت٬ ضبط کرده‌ است.

در واکنش به این اظهارات٬ وزارت خارجه جمهوری اسلامی همان‌ روز این اتهام را «کذب محض و مردود» خواند و طرح چنین مسئله‌ای را «فرافکنی برای پوشاندن مسائل و مشکلات داخلی بحرین» دانست.

از حدود دو سال و نیم پیش که اکثریت شیعه بحرین اعتراض‌هایی را برای برقراری نظام مشروطه آغاز کرده است٬ منامه بارها ایران را به دخالت در امور داخلی خود متهم کرده است٬ اتهامی که از سوی ایران رد شده است.

در این مدت حکومت سنی‌ مذهب بحرین که مخالفانش در کشور را به مذهبی‌گری و ارتباط با کشورهای خارجی متهم می‌کند٬ به سرکوب اعتراض‌ها پرداخته و در این زمینه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نظیر عربستان سعودی٬ امارات و کویت نیز به کمک حکومت بحرین آمده‌اند.

در این میان ایران ضمن اعتراض به سرکوب شیعیان در بحرین٬ به حضور نظامیان عربستان سعودی در این کشور نیز به شدت تاخته است.

به گفته فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر که مقرش در پاریس است٬ در جریان ناآرامی‌های بحرین دستکم ۸۹ تن کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG