لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۸

ایران خواهان مشارکت در بازجویی «مسئول» بمب‌گذاری سفارتش شد


 ماجد الماجد
ماجد الماجد
ایران رسما از لبنان خواست تا در تحقیقات جاری از ماجد الماجد، فرمانده گروه عبدالله عزام که مسئولیت حملات انتحاری ماه گذشته به سفارت ایران در بیروت را بر عهده گرفته، شرکت کند.

این درخواست با مخالفت عربستان سعودی روبرو شده که گفته است عملیات تروریستی الماجد پیش از لبنان٬ عربستان سعودی را هدف قرار داده بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران٬ ایسنا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، جمعه ۱۳ دی در گفت‌و‌گوی تلفنی با عدنان منصور وزیر امور خارجه لبنان، ضمن تبریک دستگیری ماجد الماجد، گفت: «با توجه به نقش این فرد در ناامنی‌های منطقه و هم‌چنین به شهادت رساندن دو تن از کارکنان سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت و جمعی از اتباع لبنان، جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد هیاتی را به منظور تشریک مساعی در روند بازجویی از این فرد تروریست به بیروت اعزام کند.»

خبر دستگیری ماجد الماجد توسط نیروهای اطلاعات ارتش لبنان، دو روز پیش از این در رسانه‌های لبنانی منتشر شد. بنا بر این گزارش‌ها، ماجد الماجد که تبعه سعودی است، برای اثبات هویتش تحت آزمایش دی‌ان‌ای قرار گرفت که نتیجه مطابقت دی‌ان‌ای او با بستگانش در عربستان سعودی، مثبت بود.

روز پنجشنبه عدنان منصور وزیر امور خارجه لبنان در مصاحبه با شبکه تلویزونی المنار وابسته به حزب‌الله، گفته بود که ایران درخواستی رسمی برای مشارکت در بازجویی‌ها از الماجد را تسلیم مقام‌های لبنانی کرده است.

وزیر امور خارجه لبنان، قرار گرفتن ایران در جریان تحقیقات با الماجد را حق طبیعی جمهوری اسلامی دانست چرا که به گفته او سفارت ایران توسط گروه تحت فرماندهی الماجد مورد حمله قرار گرفته و شماری از شهروندان ایرانی طی آن کشته شده‌اند.

ماه گذشته سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت هدف دو حمله انتحاری قرار گرفت که رایزن فرهنگی ایران، یکی از قربانیان این حملات بود.

وزیر امور خارجه لبنان در مصاحبه با شبکه خبری ال‌بی‌سی گفت که درخواست ایران برای بررسی در اختیار فرماندهی ارتش، وزارت کشور و وزرات دادگستری لبنان قرار گرفته است.

غضنفر رکن آبادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت، مشارکت ایران در بازجویی از الماجد را حقی طبیعی دانسته است.

آقای رکن آبادی در مصاحبه با شبکه ال‌بی‌سی گفته است: «این گروه مسئولیت حمله تروریستی به سفارت ایران را بر عهده گرفته است؛ گروهی که گردان‌های عبدالله عزام نام گرفته است. با توجه به اینکه اکنون این شخص بازداشت شده و در اختیار دستگاه‌های عدالت لبنانی است، پس به طور طبیعی خواستار مشارکت در تحقیقات با او هستیم. این درخواست بر پایه توافق سابقی مطرح می‌شود که از لحظه پس از انفجار قرار شد ما با سازمان‌های رسمی ذیربط لبنانی در تحقیقات همکاری کنیم تا به نتیجه نهایی برسیم.»

الماجد چند روز پیش برای عمل شستشوی کلیه با هویتی جعلی در بیمارستان بیروت بستری شده بود. او هنگام حضورش در بیمارستان، تحت کنترل نامحسوس نیروهای اطلاعات ارتش لبنان قرار گرفت. هنگام ترخیص از بیمارستان، در حالی که او در یک کاروان امنیتی تشکیل شده از نیروهای القاعده به سمت بقاع می‌رفت، نیروهای ارتش لبنان کاروان را در منطقه بعبدا متوقف کرده و الماجد را دستگیر کردند.

رسانه‌های سعودی روز جمعه گزارش‌هایی مبنی بر مخالفت این کشور با درخواست ایران در مشارکت در بازجویی‌ها از الماجد منتشر کردند.

روزنامه سعودی الوطن در شماره جمعه خود به نقل از یک منبع آگاه دولتی نوشت که الماجد، در توطئه‌ای برای ترور سفیر سعودی در لبنان دست دارد.

به نوشته این روزنامه، علی عسیری سفیر عربستان سعودی در لبنان هم گفته است که الماجد پیش از حمله انتحاری به سفارت ایران، در عملیاتی تروریستی علیه عربستان سعودی دست داشته است.

عسیری افزوده که نام الماجد در فهرست ۸۵ نفره افراد تحت تعقیب سعودی به دلیل فعالیت‌های تروریستی است که در سال ۲۰۰۹ صادر شده است.

روزنامه لبنانی الجمهوریه نوشته است که درخواست ایران برای مشارکت در تحقیقات با الماجد، می‌تواند به موضوعی برای تنش جدید میان تهران و ریاض تبدیل شود.

عربستان سعودی خواستار استرداد الماجد به منظور محاکمه او در خاک خود شده است. به نوشته روزنامه الجمهوریه، یک منبع امنیتی لبنانی پاسخ مثبت به این درخواست را بعید دانسته چرا که به گفته او الماجد در خاک لبنان دستگیر شده و در سال ۲۰۰۹ در حکمی غیابی، به حبس ابد با اعمال شاقه محکوم شده است.
XS
SM
MD
LG