لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۰

ایران هیئتی را برای بررسی مرگ ماجد الماجد «به لبنان می‌فرستد»


مرگ ماجد الماجد که رهبر گروه متهم در بمب‌گذاری مرگ‌بار ۲۸ آبان ماه در برابر سفارت ایران در بیروت (در تصویر) بود، با واکنش‌هایی در میان مقام‌های ایرانی روبه‌رو شده است
مرگ ماجد الماجد که رهبر گروه متهم در بمب‌گذاری مرگ‌بار ۲۸ آبان ماه در برابر سفارت ایران در بیروت (در تصویر) بود، با واکنش‌هایی در میان مقام‌های ایرانی روبه‌رو شده است
حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه ایران، گفته است تهران در «روزهای آینده» هیئتی را «برای کالبدشکافی و بررسی مرگ ماجد الماجد به بیروت اعزام می‌کند».

آقای امیرعبداللهیان، روز دوشنبه ۱۶ دی ماه، در مسجد نور این موضوع را در جمع خبرنگاران مطرح کرده است.

خبرگزاری ایسنا از قول معاون وزرات خارجه می‌گوید از سوی آن وزارت‌خانه و نیز وزارت دادگستری «به زودی هیئتی به بیروت اعزام می‌شود تا جسد ماجد الماجد را کالبد شکافی کرده و به بررسی دقیق‌تر ابعاد این مسئله بپردازد».

با این همه زمان اعزام این هیئت اعلام نشده و هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست اعضای آن را چه کسانی تشکیل می‌دهند.

مرگ ماجد الماجد که رهبر گروه متهم در بمب‌گذاری مرگ‌بار ۲۸ آبان ماه در برابر سفارت ایران در بیروت بود، با واکنش‌هایی در میان مقام‌های ایرانی روبه‌رو شده است.

در این انفجار دست‌کم ۲۳ نفر از جمله رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران کشته شده و ۱۴۶ تن دیگر زخمی شدند.

پس از دستگیری ماجد الماجد به دست نیروهای امنیتی لبنان، ایران خواهان مشارکت در بازجویی‌ها از او شده ‌بود. با این همه روز شنبه اعلام شد که او که از «نارسایی کلیه رنج می‌برد» و «بر اثر این بیماری در زندان» مرده است.

روز یک‌شنبه نمايندگان مجلس شورای اسلامی از وزارت ‌خارجه ایران خواسته بودند که برای پيگيری مرگ او هيئتی را به لبنان اعزام کند.

همان زمان مرتضی آقاتهرانی، نماینده تهران، با «مشکوک» خواندن مرگ الماجد گفته بود تیمی ایرانی که اعضای آن متشکل از افراد وزارت خارجه و چند نهاد دیگر خواهد بود برای بررسی مرگ الماجد عازم لبنان خواهد شد.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در واکنش به خبر درگذشت ماجد الماجد گفته است این موضوع «خللی در عزم جمهوری اسلامی ایران برای پیگیری حقوقی و بین‌المللی حمله تروریستی مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت ایجاد نمی‌کند».

ماجد الماجد تبعه عربستان سعودی بود و مرگ او به گمانه‌زنی‌هایی گوناگون در رسانه‌های داخل ایران دامن زده است.

ریاض حمله تروریستی به سفارت ایران را در همان زمان محکوم کرده بود.
XS
SM
MD
LG