لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۰

اژه‌ای برگزاری دادگاه موسوی و کروبی را تکذیب کرد


غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه ایران، گزارش‌ها درباره برگزاری احتمالی دادگاه میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران جنبش سبز، را تکذیب کرد.

بر اساس گزارش روز دوشنبه، ۱۶ دی خبرگزاری فارس، آقای محسنی اژه‌ای در جمع خبرنگاران تاکید کرده که هنوز نه پرونده‌ای برای آقایان موسوی و کروبی تشکیل شده و نه برای برگزاری دادگاه آنان برنامه‌ریزی شده است.

میرحسین موسوی و همسر او زهرا رهنورد، و مهدی کروبی از زمستان سال ۱۳۸۹ بدون حکم دادگاه در حصر خانگی به‌سرمی‌برند که این مسئله اعتراض گسترده فعالان حقوق بشر و گروه‌ها و چهره‌های مختلف سیاسی را در پی داشته است.

به تازگی نیز علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی، در صحن علنی مجلس نسبت به ادامه حصر خانگی رهبران جنبش سبز اعتراض کرد و آن را غیرقانونی و غیرشرعی خواند که این بحث واکنش شدید قوه قضاییه را به دنبال داشت تا جایی دادستانی علیه آقای مطهری اعلام جرم کرد.

خبرگزاری فارس می‌نویسد که سخنان روز دوشنبه غلامحسین محسنی اژه‌ای پاسخ به پرسش خبرنگاری بود که از محمدجواد لاریجانی، معاون قوه قضاییه، نقل می‌کرد که به پرونده میرحسین موسوی و مهدی کروبی رسیدگی خواهد شد.

آقای اژه‌ای نیز در پاسخ گفته است: «اگر موضوع رسیدگی [به اتهامات آقایان موسوی و کروبی] مطرح است که از همان اول رسیدگی صورت گرفته، اما اگر مقصود شما تشکیل پرونده و برنامه‌ریزی برای دادگاه است، باید بگویم خیر، چنین چیزی نیست.»

از سخنان محافظه‌کاران نزدیک به حکومت ایران برمی‌آید که حصر خانگی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی به دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، انجام گرفته است.

با این حال مقامات دولت نیز از رایزنی‌های حسن روحانی برای رفع حصر خبر داده‌اند، از جمله محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت که به تازگی تاکید کرده این موضوع در «دستور کار» دولت قرار دارد.

اگرچه آقای نوبخت توضیحی درباره جزییات برنامه دولت و راهکارهای آن نداده است، اما غلامحسین محسنی اژه‌ای می‌گوید که هیچ کدام از اعضای دولت بحث «عفو» رهبران جنبش سبز را مطرح نکرده است.

مقامات جمهوری اسلامی پیش از این اعلام کرده‌اند که میرحسین موسوی و مهدی کروبی حاضر به تغییر در مواضع خود نیستند و همچنان بر دیدگاه‌های خود پافشاری می‌کنند.
XS
SM
MD
LG