لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۶

استراو: نیازی به اعمال تحریم‌ها علیه ایران نبود


کنفرانس خبری جک استراو در ایران
کنفرانس خبری جک استراو در ایران
وزیر خارجه پیشین بریتانیا که در راس هیئتی چهار نفره به ایران سفر کرده است می‌گوید نیازی به اعمال تحریم‌ها علیه ایران نبود اما آن زمان جامعه بین‌المللی و شورای امنیت معتقد بودند که اعمال نکردن تحریم‌ها٬ هزینه زیادی به همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری‌ جمهوری اسلامی٬ ایرنا٬ جک استراو بعد از ظهر چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه در نشستی خبری گفت: «تحریم‌ها موضوعی نیست که هرکسی با آن موافق باشد و معتقدیم که اعمال تحریم‌ها لازم نبوده است… هر دو طرف در زمینه تحریم‌ها هزینه داده‌اند و جامعه بین‌المللی و شورای امنیت در آن زمان این‌گونه برداشت داشته‌اند که اگر تحریم‌ها را اعمال نکنیم هزینه‌اش بیشتر از این است که تحریم‌ها را اعمال کنیم.»

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرگزاری مهر درباره این‌که کنگره آمریکا به دنبال تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران هستند اظهار کرد: «اگر تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شود٬ این انتظار می‌رود که از سوی این کشور واکنش خیلی سختی نسبت به آن داده شود.»

اگرچه دولت آمریکا بر عدم اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران تاکید دارد٬ کنگره بارها اعلام کرده است که بررسی این تحریم‌ها را از دستور کار خارج نخواهد کرد. کاخ سفید پیشتر به کنگره هشدار داده بود که در صورت تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران در کنگره٬ باراک اوباما٬ رئیس جمهور این کشور٬ آن را وتو خواهد کرد.

جک استراو روز چهارشنبه همچنین اظهار کرد که در چند ماه آینده تحریم‌ها علیه ایران کاهش می‌یابد و افزود: «جان کری هم به نمایندگان کنگره اعلام کرده است که این توافقنامه سیاست آمریکا است.»

به گزارش ایسنا وی روز سه‌شنبه نیز در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی ایران گفته بود که بریتانیا به دنبال «لغو فوری» تحریم‌ها است.

ایران و ۱+۵ سوم آذرماه در ژنو به توافقنامه هسته‌ای دست یافتند که از جمله حاوی گام‌های متقابل ایران و آمریکا است و در آن آمده است که در ازای توقف بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران٬ از شدت تحریم‌ها علیه ایران کاسته می‌شود.

دیدار محمدجواد ظریف و جک استراو در تهران- ۱۷ دی‌ماه
دیدار محمدجواد ظریف و جک استراو در تهران- ۱۷ دی‌ماه
با این‌حال ایران و آمریکا درباره جزئیات این توافقنامه تفسیرهای متفاوتی ارائه می‌کنند. به گزارش خبرگزاری مهر جک استراو نیز روز چهارشنبه در این خصوص گفت: «همیشه در توافقنامه‌های به این پیچیدگی واژه‌هایی است که باید تفسیر شود.»

به گفته ایسنا رئیس گروه پارلمانی بریتانیا و ایران در ادامه افزوده است: «البته آن‌چه اکنون اهمیت دارد٬ اجرای توافقنامه ژنو است. البته امیدوارم توافق جامع اجرایی شود… هدف این توافقنامه در پایان این است که ایران بتواند در چارچوب ان‌پی‌تی به اهدافش برسد.»

طبق گزارش‌ها وی در ادامه بر حمایت بریتانیا از حقوق هسته‌ای کشورها تاکید کرد و گفت: «حامی حقوق هسته‌ای و تعهداتی هستم که در چارچوب ان‌پی‌تی برای ایران و کلیه کشورهایی که قصد استفاده صلح‌آمیز دارند٬ وجود دارد.»

جک استراو همچنین خاطرنشان کرد که آمریکا و سایر اعضای ۱+۵ به این توافقنامه متعهد هستند.

وزیر خارجه پیشین بریتانیا روز سه‌شنبه در راس گروه دوستی پارلمانی بریتانیا و ایران در پارلمان بریتانیا٬ وارد تهران شد و قرار است در این سفر با اعضای مجلس و مقام‌های مختلف ایران دیدار کند. وی روز سه‌شنبه با محمد جواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران ملاقات کرد.

«بریتانیا دخالتی در ناآرامی‌های پس از انتخابات ایران نداشت»

به گزارش ایسنا جک استراو روز چهارشنبه همچنین در واکنش به سوال خبرنگاری که بریتانیا را به دخالت در حوادث سال ۸۸ متهم کرد٬ گفت: «به صراحت می‌گویم بریتانیا در امور داخلی ایران در سال ۱۳۸۸ دخالت نکرد. بنده در دولت بریتانیا در آن سال وزیر کشور بودم. از سوی وزارت خارجه و سفارت بریتانیا در ایران در سال ۱۳۸۸ هیچ دخالتی در امور داخلی ایران انجام نشد.»

به دنبال ناآرامی‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ در ایران٬ رادیو و تلویزیون دولتی ایران بارها بریتانیا را به دست داشتن در این ناآرامی‌ها متهم کرد و حتی رهبر جمهوری اسلامی نیز خردادماه همان سال به این مسئله اشاره کرد.

جک استراو با رد این اتهام گفت: «شما قدرتی را برای دیپلمات‌های بریتانیایی فرض کرده‌اید که هرگز در این سطح نیستند و آنان هرگز نمی‌خواهند چنین قدرتی داشته باشند.»

وی همچنین افزود: «آنچه که در سال ۱۳۸۸ در ایران اتفاق افتاد باید در داخل ایران مورد بحث و بررسی قرار گیرد.»

در کنار اتهام‌هایی که پس از انتخابات از سوی ایران به بریتانیا نسبت داده شد٬ روابط این دو کشور به ویژه دو سال پیش و پس از حمله به سفارت بریتانیا در ایران در آذرماه ۱۳۹۰ رو به تیرگی گذاشت. پس از آن بریتانیا سفارت خود در ایران را تعطیل کرد و خواستار خروج دیپلمات‌های ایران از خاک کشورش شد.

اما با انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران٬ از سردی روابط کاسته شد و هر دو کشور توافق کردند که سفارتخانه‌های خود را بازگشوده و کاردارهای غیر مقیم خود را به کشور مقابل اعزام کنند.

جک استراو نیز روز چهارشنبه در این خصوص گفت: «برای گشایش سفارت بریتانیا در ایران با وزیر امور خارجه و گروه پارلمانی و سایر مسئولان ایرانی در دو روز گذشته مذاکراتی داشتیم که امیدوارم هرچه سریع‌تر موجب گشایش روابط کنسولی و دیپلماتیک در تهران و لندن شود.»

وی در عین حال متذکر شد که جزئیات گشایش این سفارتخانه بر عهده وزرای خارجه دو کشور است.
XS
SM
MD
LG