لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۲

گزارش سالانه: ایران از نظر آزار و اذیت مسیحیان در میان ده کشور اول


سعید عابدینی مسیحی هم‌چنان در زندان اوین به سر می‌برد.
سعید عابدینی مسیحی هم‌چنان در زندان اوین به سر می‌برد.
سازمان بین‌المللی «درهای باز» در گزارش سالانه خود برای سال ۲۰۱۳ اعلام می‌کند که فشار بر مسیحیان در سراسر جهان در این سال افزایش یافته است. در این میان ایران از نظر آزار و اذیت مسیحیان در میان ده کشور اول است.

بر اساس این گزارش سالانه که روز چهارشنبه، ۱۸ دی‌ماه، منتشر شد، ۵۰ کشور در دنیا هستند که بیش از همه نگاه و رفتاری خصمانه نسبت به مسیحیان دارند و تمام آنها در دو منطقه آفریقا و خاورمیانه واقعند.

از میان ده کشور اول که عرصه را بیش از همه بر مسیحیان تنگ کرده‌اند، کره شمالی مقام اول، سومالی مقام دوم و سوریه مقام سوم را داراست.

پس از این سه کشور، عراق، افغانستان، عربستان سعودی، مال‌دیو، پاکستان، ایران و یمن به ترتیب مقام چهارم تا دهم را به خود اختصاص داده‌اند.

نکته‌ای که سازمان «درهای باز» در گزارش سالانه خود به آن اشاره می‌کند این است که در شش کشور سوریه، سومالی، عراق، یمن، پاکستان، و افغانستان دولت‌ها تقریبا هیچ نظارت و کنترلی بر وضعیت بد مسیحیان ندارند.

در این گزارش همچنین آمده است که «بیش از هر زمان دیگر» بدترین کشورها برای زندگی مسیحیان کشورهای «بی‌ثبات و دارای وضعیتی شکننده» است که زمینه ظهور و تقویت جنبش‌های اسلام‌گرایانه در آنها مهیاست.

بر اساس یافته‌های این گزارش، در ادامه روند ۱۵ ساله گذشته اسلام‌گرایی افراطی هم‌چنان از خاستگاه‌های اصلی فشار بر مسیحیان جهان است.

اما تنها اسلام‌گرایی افراطی نیست که باعث دشواری زندگی مسیحیان می‌شود. در میان ده کشور اول، مقام اول از آن کره شمالی است که مسیحیان آن با خطر حبس‌های طولانی‌مدت یا حتی اعدام روبه‌رویند.

هند نیز در سال ۲۰۱۳ دچار پس‌رفت شده و از مقام ۳۱ در فهرست سال گذشته به مقام ۲۸ در فهرست حاضر تنزل پیدا کرده است.

سازمان بین‌المللی درهای باز سازمانی خیریه است که وظیفه خود را حمایت از مسیحیانی اعلام می‌کند که به دلیل مذهب خود مورد اذیت و آزار و حبس قرار می‌گیرند.
XS
SM
MD
LG