لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۰

گفت‌وگوی روحانی و پوتین درباره توافق هسته‌ای و سوریه


ولادیمیر پوتین و حسن روحانی رئیسان جمهوری روسیه و ایران روز پنجشنبه ۱۹ دی تلفنی درباره بحران سوریه و توافقنامه هسته‌ای ژنو گفت‌وگو کردند.

کاخ کرملین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، ولادیمیر پوتین درباره شماری از مسائل بین‌المللی و از جمله سوریه و کنفرانس ژنو ۲ و همچنین اجرای مفاد تواقنامه هسته‌ای ژنو با با رئیس جمهور ایران گفت‌وگو کرد.

کاخ کرملین می‌افزاید افزون بر این موضوعات دو رئیس جمهور درباره همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های گوناگون تبادل نظر کردند.

پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ایران نیز اعلام کرد این تماس تلفنی از سوی ولادیمیر پوتین صورت گرفته است.

برپایه این گزارش روحانی با ابراز خشنودی از «تحرک ایجاد شده» در روند مناسبات دوکشور» پس از دیدار دو رئیس جمهور در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در بیشکک، و با اشاره به تفاهمات ایجاد شده در زمینه‌های زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، صنعتی و دفاعی گفت: «تلاش برای راهبردی کردن مناسبات ایران و روسیه و برقراری روابطی درازمدت و پایدار و مبتنی بر منافع و همکاری‌های بلند مدت می‌تواند امنیت، ثبات و پایداری را در منطقه به ارمغان آورده و آینده‌ای سرشار از صلح و دوستی را رقم بزند.»

حسن روحانی همچنین خواستار پایبندی کشورها به توافقنامه هسته‌ای ژنو شد و گفت: «برخی کشورها که به دنبال بهانه‌جویی و ایجاد مشکل در روند مذاکرات هستند، به تعهدات خود احترام گذاشته و از ایجاد برخی تضییقات که به معنای فاصله‌گیری آنها از حسن نیت اولیه‌شان است، خودداری نمایند.»

رئیس جمهوری ایران ضمن سازنده دانستن نقش روسیه در مذاکرات هسته‌ای، گفت: «تداوم نقش مثبت روسیه زمینه را برای هر چه سریع‌تر نهایی شدن این توافق فراهم خواهد کرد.»

بر پایه گزارش پایگاه ریاست جمهوری ایران ولادیمیر پوتین هم درباره توافق هسته‌ای ژنو گفت: «من بر این باور هستم که نقش سازنده رهبری ایران توانست کمک شایانی به دستیابی توافق هسته‌ای نماید و به همین جهت ضرورت دارد، زمینه‌های مثبت و سازنده تفاهمات مد نظر قرار داشته باشد.»

کاخ کرملین به جزییات مکالمه پوتین و روحانی اشاره نکرده است.

در حدود هفت هفته پیش، ایران و گروه ۱+۵ سرانجام توانستند به یک توافق موقت درباره برنامه هسته‌ای دست یابند. از آن هنگام چهار دور مذاکره کارشناسی در مورد نحوه اجرای مفاد این توافق برگزار شده، که آخرین آن روز پنجشنبه در وین آغاز به کار کرد. دو طرف مذاکرات می‌گویند هنوز مسایل حل‌نشده‌ای وجود دارد اما با این حال امکان توافق وجود دارد.

دیپلمات‌های گفته‌اند که ایران خواستار ادامه فعالیت در یک مرکز تحقیقاتی سانتریفیوژ است که با مخالفت ۱+۵ مواجه شده است.

پوتین و روحانی درباره سوریه و کنفرانس ژنو هم تبادل نظر کردند. در حالی که روسیه خواستار مشارکت ایران در کنفرانس ژنو ۲ است، بان گی مون دبیر کل سازمان ملل، اعلام کرد نامی از ایران در میان مدعوین نیست. قرار است دوم بهمن ماه کنفرانس ژنو ۲ در مورد سوریه در سوییس برگزارشود.

حسن روحانی درباره کنفرانس ژنو گفت: «به جای نمایش مذاکره در ژنو باید به حل واقعی بحران سوریه پرداخت چرا که هیچ نشست فرا منطقه‌ای که عناصر مؤثر را در بر نداشته باشد، قادر به حل مشکل سوریه نخواهد بود و از این رو ژنو ۲ پیش از تشکیل، شکست خورده خواهد بود.»

رئیس‌جمهور روسیه نیز درباره اجلاس ژنو ۲ و تحولات مربوط به سوریه گفت: «ایران به عنوان یک بازیگر اصلی باید در اجلاس حضور داشته باشد. ما هر گونه پیش‌شرط در رابطه با حضور ایران را غیرمفید و غیرسازنده می‌دانیم و امیدواریم شرکایمان‌ را در مورد حضور ایران قانع نماییم.»

یک روز پیش از این فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر خارجه آلمان، از حضور ایران در کنفرانس ژنو-۲ حمایت کرده بود.

پیشتر وزیر خارجه آمریکا جان کری گفته بود، ایران می‌تواند به طور غیر رسمی در این کنفرانس نقش ایفا کند.

با این حال محمد جواد ظریف، وزیر خارجه، تاکید کرده که ایران تنها در صورت «حضور رسمی و کامل» در این کنفرانس شرکت خواهد کرد. وی همچنین گفت ایران هیچ پیش‌شرطی را برای شرکت در کنفرانس ژنو۲ نمی‌پذیرد.
XS
SM
MD
LG