لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۸

حمایت بیش از۵۰ سناتور آمریکایی از تحریم‌های جدید ایران


شمار سناتورهای آمریکایی که خواستار افزایش تحریم‌ها علیه ایران در صورت شکست توافق اتمی سوم آذر ماه در ژنو هستند دست‌کم به ۵۴ نفر، یعنی بیش از نیمی از کل نمایندگان رسیده است.

به گزارش ۱۹ دی‌ماه خبرگزاری رویترز، بر پایه پیش‌نویس قانون جدید درصورتی که ایران توافق اتمی ژنو را نقض کند، دولت آمریکا باید تحریم‌های تازه‌ای را بر این کشور اعمال کند.

این طرح تحریم‌هایی را نیز، اگر ایران به توافقی جامع با کشورهای جهانی تا پایان سال جاری میلادی یا آغاز سال آینده نرسد، در بر می‌گیرد.

دمکرات‌ها صاحب اکثریت در سنای آمریکا هستند و این پیشنهاد، از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات حامیانی را به خود جذب کرده است.

این طرح، «ایران بدون سلاح هسته‌ای» نام دارد و خبرگزاری رویتز از قول دستیار یکی از نمایندگان سنای آمریکا می‌گوید دو سناتور دیگر نیز به جمع ۵۴ حامی تحریم‌های بیشتر اضافه شده‌اند.

خبرگزاری رویترز در عین حال می‌گوید هنوز مشخص نیست که این پیش‌نویس برای بحث در سنا مطرح خواهد شد یا نه.

دولت آمریکا با وضع تحریم‌های جدید علیه ایران در شرایط فعلی مخالفت کرده و هشدار داده است که چنین موضوعی می‌تواند بخت دیپلماسی را از بین ببرد. کاخ سفید می‌گوید تصویب چنین طرح احتمالی می‌تواند وتوی رئیس‌جمهوری آن کشور را نیز همراه داشته باشد. هر چند اگر این طرح با دو سوم آرای سناتورها تصویب شود، باراک اوباما قادر به وتوی آن نخواهد بود.

رویترز می‌نویسد این پیشنهاد با مخالفات بسیاری از سناتورهای دمکرات نیز روبه‌روست. پیشتر ده سناتور آمریکایی که رئیسان کمیته‌های سنا هستند نامه‌ای به هری رید، رئیس اکثریت سنا، نوشته و با این طرح مخالفت کرده بودند.

هدف طرح تحریمی تازه قطع صادرات نفت به طور کامل طی دو سال است. در عین حال اختیارات دولت باراک اوباما در کاهش تحریم‌ها علیه تهران را نیز محدود می‌کند.

مقام‌های ایرانی در حال حاضر مشغول گفت‌وگوهای کارشناسی بر سر اجرای مفاد توافق‌نامه ژنو هستند.

در نخستین روز از تازه‌ترین دور این گفت‌وگوها که از ۱۹ تا ۲۰ دی‌ماه برگزار می‌شود، عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران، وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، و هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون، نشستی سه‌جانبه برگزار کردند.

یک منبع نزدیک به مذاکره‌کنندگان هسته‌ای به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، گفته است: «نشست سه جانبه میان اشمید، شرمن و عراقچی درباره مسایل باقیمانده برای اجرای توافق نامه ژنو برگزار شد و سپس نمایندگان ایران و آمریکا با یکدیگر نشست دوجانبه‌ای داشتند.»

در تهران نیز گزارش شده است که میان حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران و ولادیمر پوتین، همتای روس او، در مورد نحوه اجرای توافق‌نامه ژنو گفت‌وگوی تلفنی انجام شده است.

این گزارش‌ها در روزی منتشر می‌شوند که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، بار دیگر آمریکا را متهم به دشمنی با مردم ایران کرد و گفت «بركت مذاكرات این بود كه دشمنی آمریكا با ایران روشن شد».

کشورهای غربی نگران‌اند که ایران در پس برنامه هسته‌ای خود اهدافی نظامی را دنبال می‌کند، آنچه تهران همواره رد کرده است.
XS
SM
MD
LG