لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۰

رویترز: مذاکره ایران با روسیه برای فروش نفت در برابر کالا


صادرات نفت ایران به خاطر تحریم‌های بین‌المللی کاهش شدیدی یافته است.
صادرات نفت ایران به خاطر تحریم‌های بین‌المللی کاهش شدیدی یافته است.
خبرگزاری رویترز روز جمعه در گزارشی اختصاصی از تلاش‌های ایران و روسیه برای دستیابی به توافقی تجاری با یکدیگر خبر داده است که بر اساس آن نفت ایران در ازای دریافت کالا فروخته می‌شود.

این گزارش روز جمعه، ۲۰ دی، به نقل از منابع ایرانی و روسی مطلع از این مذاکرات منتشر شده است و می‌گوید که معامله یاد شده، ارزشی برابر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در ماه خواهد داشت، اگرچه هنوز درباره جزئیات آن تصمیم نهایی گرفته نشده است.

رویترز می‌نویسد که در صورت دستیابی به این توافق، روسیه روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت ایران را خواهد خرید و در ازای آن تجهیزات و کالا پرداخت می‌کند.

ایران هم‌اکنون به خاطر تحریم‌های بین‌المللی شدید ناگزیر از کاهش فروش نفت خام خود به کشورهای خارجی شده است تا جایی که تابستان امسال صادرات نفتی آن به زیر یک میلیون بشکه کاهش یافت.

اما مذاکراتی که رویترز از آن گزارش داده است، اگر به سرانجام برسد، می‌تواند به افزایش فروش نفت ایران تا ۵۰ درصد منجر شود.

در همین زمینه یک منبع روسی مطلع از مذاکرات به خبرگزاری رویترز می‌گوید: «تا الان پیشرفت‌های خوبی حاصل آمده و شانس زیادی برای موفقیت [مذاکرات] وجود دارد. ما وارد بحث درباره جزئیات آن شده‌ایم و زمان عقد قرارداد نیز بستگی به همین جزئیات دارد.»

رویترز همچنین به نقل از یک مقام ارشد ایران می‌نویسد: «ما علاقه‌مندیم که این معامله هر چه زودتر انجام بشود. مقامات ما مشغول بحث با روس‌ها در این باره هستند و این امید وجود دارد که همه چیز زودتر روی کاغذ بیاید، فارغ از آن که بتوانیم به توافقی درباره مسائل هسته‌ای در ژنو دست یابیم یا نه.»

این گزارش می‌گوید که هنوز مشخص نیست معامله تجاری میان ایران و روسیه چه زمانی اجرایی شود و آیا تا آن زمان توافق‌نامه هسته‌ای ژنو نهایی خواهد شد یا نه.

در عین حال عنوان نشده است که روسیه در ازای نفت ایران چه نوع کالاهایی به آن خواهد داد؛ تنها به نقل از منبع ایرانی آمده است که «ایران ناگزیر از یافتن راهی برای صادرات بیشتر [نفت] است» و همین مسئله انجام معامله یادشده را توجیه می‌کند.

روسیه یکی از اعضای گروه ۱+۵ است که با ایران درباره برنامه هسته‌ای آن وارد مذاکره شده است. این کشور اعلام کرده است که تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران را نمی‌پذیرد.
XS
SM
MD
LG