لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۳

اوباما: هرگونه تحريم جديد کنگره عليه ايران را وتو می کنم


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا با استقبال توافق ايران و گروه ۱+۵ برای اجرای «برنامه اقدام مشترک» گفته است، هر گونه تحريم جديدی را که کنگره‌ در جریان اجرای اين توافقنامه عليه ايران تصويب کند، «وتو» خواهد کرد.

رييس جمهوری آمريکا روز يکشنبه ۲۲ ديماه در بيانيه ای گفته است: با توافقی که امروز برای اجرای «برنامه اقدام مشترک» که در نوامبر سال جاری اعلام شد،‌ جمهوری اسلامی ايران برای نخستين بار در طول يک دهه با اقدامات مشخصی برای توقف توسعه برنامه هسته ايش و به عقب برگرداندن برخی قسمت های کلیدی اين برنامه، موافقت کرد.

ايران و آمريکا، بريتانيا، فرانسه ، روسيه و چين به همراه آلمان، کشورهای عضو گروه ۱+۵، در سوم آذرماه سال جاری به توافقی موقت برای حل مناقشه هسته ای ايران دست يافتند. طبق اين توافق، ايران پذيرفت تا طی شش ماه بخشی از فعاليت های هسته ای خود را تعليق يا متوقف کند و در مقابل کشور های ۱+۵ نيز در اين مدت شش ماه تحريم جديدی را عليه ايران اعمال نکنند و برخی تحريم ها را کاهش دهند.

در همین حال ایران، بریتانیا، و آمریکا روز یکشنبه ۲۲ دیماه تایید کردند که اختلافات بر سر اجرای توافقنامه ژنو را حل کرده اند.

رییس جمهوری آمریکا در بیانیه روز یکشنبه توافق به دست آمده را «پیشرفتی» محسوس و واقعی دانسته و آن را «گامی مهم و رو به جلو » توصیف کرده است.

باراک اوباما در اين بيانيه با اشاره به تعهدات ايران در توافق ژنو گفته است: تا زمانی که ايران تعهدات خود را اجرا کند و ما بتوانيم به راه حلی فراگير و جامع برای برنامه هسته ای ايران دست يابيم، بخشی از تحريم ها به صورت محدود کاهش خواهد يافت.

رييس جمهوری آمريکا تصريح کرده است: در همين حال، ما به شدت نظام تحريم های عليه ايران را ادامه می دهيم و چنانچه ايران تعهدات خود را اجرا نکند،‌ ما تحريم ها را تشديد خواهيم کرد.

باراک اوباما تصريح کرده است که تحريم های بی سابقه و اقدامات ديپلماتيک شدید باعث بازگشت ايران به ميز مذاکرات شد.

وی اضافه کرده است: تحريم های مضاعف و تازه تلاش های ما برای حل مسالمت آميز مساله هسته ای ايران را به مخاطره خواهد انداخت و من هرنوع مصوبه تحريم تازه (توسط کنگره) را در جريان مذاکرات وتو خواهم کرد.

طی هفته های اخیر شماری از اعضای کنگره آمریکا خواستار تشدید تحریم های ایران در صورت شکست توافق ژنو شده بودند.
XS
SM
MD
LG