لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۵

قسط اول دارایی‌های بلوکه‌شده ایران «اول فوریه» پرداخت می‌شود


هم‌زمان با انتشار خبر حل اختلافات ایران و گروه ۱+۵ درخصوص اجرای توافق‌نامه اتمی ژنو، یک مقام ارشد دولت آمریکا روز یک‌شنبه ۲۲ دی خبر داد که ایران حدود بیست روز دیگر مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار را به عنوان قسط اول دارایی‌های بلوکه‌شده خود دریافت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود گفته‌ است، این مبلغ که قسط اول از ۴٫۲ میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در خارج از کشور به‌شمار می‌آید حدوداً در تاریخ یکم فوریه، ۱۲ بهمن، به جمهوری اسلامی پرداخت می‌شود.

بر پایه توافق هسته‌ای سوم آذرماه (۲۴ نوامبر) در ژنو، قدرت‌های جهانی موافقت کردند تا در صورت پایبندی ایران به مفاد این توافقنامه، دسترسی به مبلغ ۴٫۲ میلیارد دلار را به تدریج و در هشت نوبت در اختیار ایران قرار دهند.

مقام یادشده آمریکایی روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با رویترز خبر داده‌است که این هشت نوبت به صورت زیر پرداخت خواهد شد: حدود اول فوریه: ۵۵۰ میلیون دلار، اول مارس: ۴۵۰ میلیون دلار، هفتم مارس: ۵۵۰ میلیون دلار، دهم آوریل: ۵۵۰ میلیون دلار، پانزدهم آوریل: ۴۵۰ میلیون دلار، چهاردهم مه: ۵۵۰ میلیون دلار، هفدهم ژوئن: ۵۵۰ میلیون دلار، و حدود بیستم ژوئیه: ۵۵۰ میلیون دلار.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران نیز یک‌شنبه شب در یک نشست خبری گفت که بنا بر آخرین توافق‌ها، ایران قرار است طی شش ماه اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد را تبدیل یا رقیق‌سازی کند و در قبال آن ۴٫۲ میلیارد دلار دارایی بلوکه‌شده را دریافت کند.

پس از توافق‌نامه ژنو که برای رفع مناقشه هسته‌ای به امضا رسید چندین نوبت مذاکره کارشناسی نیز برای توافق بر سر نحوه اجرای توافقنامه یادشده برگزار شد که ایران، بریتانیا، و آمریکا روز یکشنبه ۲۲ دی‌ماه تایید کردند که سرانجام موفق شده‌اند اختلافات بر سر اجرای توافقنامه ژنو را حل کنند.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز یک‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای توافق به دست آمده را «پیشرفتی» محسوس و واقعی دانسته و گفت که هر گونه تحريم جديدی را که کنگره‌ آمریکا در جریان اجرای اين توافقنامه عليه ايران تصويب کند، «وتو» خواهد کرد.

این اظهارات رییس جمهوری آمریکا پس از آن بیان می‌شود که بنا بر آخرین گزارش‌ها شمار سناتورهای آمریکایی که خواستار افزایش تحریم‌ها علیه ایران در صورت شکست توافق ژنو هستند دست‌کم به ۵۴ نفر، یعنی بیش از نیمی از کل نمایندگان رسیده است.
XS
SM
MD
LG