لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۶

دیدار محمدجواد ظریف با پادشاه اردن


 محمدجواد ظریف و پادشاه اردن
محمدجواد ظریف و پادشاه اردن
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، سه‌شنبه ۲۴ دی به امان پایتخت اردن رفت و با عبدالله دوم پادشاه این کشور، دیدار و گفت‌و‌گو کرد. به نوشته یک روزنامه اردنی این کشور درصدد میانجی‌گری بین ایران و عربستان است.

حضور ظریف در امان در چارچوب سفر منطقه‌ای‌اش صورت می‌گیرد. او پس از لبنان به عراق و اردن سفر کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیوان پادشاهی اردن در بیانیه‌ای اعلام کرد که بحران سوریه و دیگر مسائل منطقه، محور گفت‌و‌گوهای ظریف با عبدالله دوم را تشکیل داد.

در این بیانیه آمده است که پادشاه اردن بر موضع کشورش در حمایت از راه‌حل سیاسی و فراگیر بحران سوریه به گونه‌ای که «کشتار را در این کشور متوقف کرده و تمامیت ارضی این کشور را تضمین کند» تاکید کرد.

درباره مناقشه فلسطینی- اسرائیلی نیز پادشاه اردن، تنها راه‌حل این مناقشه را «برپایی دو دولت مستقل اسرائیلی و فلسطینی بر پایه مصوبات بین‌المللی و طرح صلح عربی» دانست.

برپایه مصوبات سازمان ملل متحد، کشور مستقل فلسطینی، در کرانه باختری رود اردن و نوار غزه، به پایتختی بیت‌المقدس شرقی تشکیل می‌شود. اما تاکنون اختلافات میان دو طرف بر سر مسائل مختلف از جمله اختلاف‌های مرزی و مساله آوارگان فلسطینی، مانع از دستیابی به صلح و برپایی کشور مستقل فلسطینی شده است.

کشورهای عضو اتحادیه عرب در نشست سران خود در سال ۲۰۰۳ میلادی در بیروت، طرح صلحی به تصویب رساندند که بر مبنای آن، در صورت پایبندی اسرائیل به مصوبات بین‌المللی، خروج کامل از کرانه باختری رود اردن و بیت المقدس شرقی و همچنین ایجاد زمینه برای بازگشت آوارگان فلسطینی، روابط عادی با این کشور برقرار می‌کنند. اسرائیل تا کنون به این طرح پاسخی نداده است.

بیانیه دیوان پادشاهی اردن افزوده است که ظریف در دیدار با ملک عبدالله دوم بر ادامه مشاوره و گفت‌و‌گوی ایران و اردن «درباره چالش‌های خاورمیانه به منظور دستیابی به ثبات و امنیت در این منطقه» تاکید کرد.

پیش از سفر ظریف به امان، سایت خبری «زاد الاردن» نزدیک به دولت این کشور، به نقل از منابع دیپلماتیک نوشته بود که این سفر، با خواست ملک عبدالله دوم برای میانجی‌گری میان تهران و ریاض، صورت گرفته است.

پیشتر ظریف در بیروت از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای برقراری روابط حسنه با عربستان سعودی سخن گفته و تاکید کرده بود، چنین روابطی به ثبات و امنیت منطقه، کمک خواهد کرد.

تنش میان ایران و عربستان سعودی بر سر مسائل مختلف منطقه‌ای بالا گرفته است. عمده‌ترین موضوع تنش، بحران سوریه است. در حالی که ایران از نظام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه حمایت می‌کند، عربستان سعودی، پشتیبان مخالفان او است.

همچنین حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان و شماری از نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، عربستان سعودی را به دست داشتن در دو حمله انتحاری ماه گذشته به سفارت ایران در بیروت متهم کردند؛ اتهامی که ریاض آن را به شدت تکذیب کرد.
XS
SM
MD
LG