لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۶

تاکید ایران بر حمایت از دولت عراق در جنگ علیه «تروریسم»


 کنفرانس خبری محمدجواد ظریف با همتای عراقی خود هوشیار زیباری در عراق
کنفرانس خبری محمدجواد ظریف با همتای عراقی خود هوشیار زیباری در عراق
محمد جواد ظریف همچنین، روز سه‌شنبه ۲۴ دی ماهدر دیدار با مقام‌های عراقی در بغداد، بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از عراق در مبارزه با تروریسم، تاکید کرد.

ظریف، شامگاه دوشنبه، پس از پایان سفرش به بیروت پایتخت لبنان، به بغداد پایتخت عراق رفت و با مقام‌های این کشور از دیدا و گفت‌و‌گو کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایرنا و اصوات العراق، ظریف و نوری مالکی نخست وزیر عراق بر مبارزه «جدی» با تروریست و افراطی‌گری و ریشه‌کنی آن در منطقه، تاکید کردند.

بنا بر این گزارش‌ها، ظریف در این دیدار، حمایت جمهوری اسلامی ایران را از اقدامات دولت عراق در جنگ با تروریسم و افراطی‌گری اعلام گرد و گفت: «اگر تروریسم و افراطی‌گری به درستی و مبتنی بر واقعیت مدیریت نشود، نه تنها در منطقه نهادینه شده، بلکه دامن آن به فرا‌تر از منطقه، کشیده خواهد شد.»

ظریف همچنین از تلاش و اقدامات دولت عراق در شناسایی و دستگیری عاملان حمله تروریستی و کشته شدن مهندسان ایرانی در یکی از طرح‌های نفت و گاز در استان دیاله قدردانی کرد و مجازات تروریست‌ها را گام مهم دیگر دولت عراق در این زمینه توصیف کرد.

نوری مالکی هم تاکید کرد که موضوع تروریسم فقط ریشه‌ای و بنیادی حل می‌شود و عزم و اراده دولت عراق را بر همکاری در این زمینه است.

نخست‌وزیر عراق در ادامه به بحران سوریه اشاره کرد و گفت «همه باید بدون استثنا به مسئولیت خود به منظور یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای بحران سوریه، عمل کنند.»

نخست‌وزیر عراق گفت: «وضعیت ایجاب می‌کند که تمام کسانی که در بحران سوریه تاثیر دارند، تلاشی مشترک برای حل آن آغاز کنند نه اینکه سعی کنند از طرف‌های دیگر، امتیاز بگیرند.»

مالکی تاکید کرد: «بحران‌های منطقه بدون حل و فصل بحران سوریه، حل نخواهند شد.»

وزیر خارجه ایران نیز تاکید کرد باید تلاش شود «سوریه به پایگاهی برای تروریسم و افراطی‌گری تبدیل نشود.»

سفر ظریف به عراق در حالی انجام شده است که نیروهای دولتی این کشور، عملیات گسترده‌ای علیه شبه‌نظامیان مرتبط با القاعده در استان الانبار آغاز کرده‌اند. شبه نظامیان القاعده در دو هفته اخیر، اقدام به تصرف بخش‌هایی از الانبار کردند. این اقدام، به جنگی فراگیر میان افراد مسلح قبایل سنی با پشتیبانی نیروهای دولتی از یک سو و نبروهای القاعده از سوی دیگر انجامید.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در دیدار با اسامه النجیفی رئیس پارلمان عراق با اعلام نگرانی تهران از ناامنی‌های عراق و با اعلام حمایت از اقدامات دولت عراق جهت برخورد و مقابله با تروریسم و افراطی‌گری در منطقه، تروریسم را تهدیدی برای کل منطقه توصیف کرد.

النجیفی نیز با اشاره به اقدامات تروریستی اخیر در عراق، تروریسم و افراطی‌گری را خطری برای منطقه دانست و لزوم همکاری‌های منطقه‌ای برای مقابله با تروریسم را یادآور شد.

ظریف در ادامه، در کنفرانس خبری مشترکی با هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق حاضر شد. در این کنفرانس خبری نیز وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه «عراق قربانی تروریسم و تندروی‌هاست هم‌چنان که ما هم همین‌طور هستیم» بر «حمایت از ملت عراق در مبارزه با مساله تروریسم» تاکید کرد. زیباری نیز از این موضع ایران قدردانی کرد.

توافقنامه مشترک مرزی

حل و فصل مناقشه‌های مرزی میان ایران و عراق، یکی دیگر از محورهای گفت‌و‌گوهای ظریف و مقام‌های عراقی بود.

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عراق از حصول توافق‌های مهم بین دو کشور در خصوص مسایل مرزی خبر دادند.

به گزارش ایرنا، ظریف و هوشیار زیباری در نشست مطبوعاتی از حصول توافق‌هایی مهم در زمینه مسایل مرزی آبی و خاکی دو کشور خبر دادند.

زیباری با اشاره به حضور یک تیم کار‌شناسی عراق در ایران گفت که دو کشور در زمینه مشکلات مرزی اخیرا پیشرفت‌های خوبی را تحقق بخشیده‌اند و بسیاری از مشکلات مرزی در حال حل و فصل است.

وی ادامه داد که تیم کار‌شناسی عراق متشکل از حقوقدانان و کارشناسانی از وزارتخانه‌های مختلف عراق هستند و توانسته‌اند در زمینه مرزهای آبی و کشتیرانی پیشرفت‌های خوبی داشته و بسیاری از توافقنامه‌های سابق موجود بین دو کشور را بازنگری و به زودی این توافقات مهم اعلام می‌شود.

وزیر امور خارجه ایران نیز در ادامه گفت که با اشتیاق منتظر سفر آقای زیباری به تهران ظرف دو هفته آینده هستم تا توافق‌های مهمی که ایجاد شده را نهایی کنیم.

ظریف از عراق به اردن رفت و از جمله با پادشاه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
XS
SM
MD
LG