لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۷

وزیر دفاع اسرائیل: اگر به جان کری نوبل بدهند دست از سر ما برمی‌دارد


موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل در انتقادی تند از میانجی‌گری‌های آمریکا برای پیشبرد گفت‌وگوهای سیاسی اسرائیلی و فلسطینی گفته است «تنها راه نجات از دست فشارهای آمریکا این است که به جان کری جایزه صلح نوبل بدهند تا دست از سر اسرائیل بردارد».

سخنان ژنرال موشه یعلون در آستانه بازگشت جان کری به اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی بیان شده است.

روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحرونوت که این سخنان ژنرال یعلون را منتشر کرده، سه‌شنبه ۲۴ ماه نوشت، وزیر دفاع در جمع نزدیک‌ترین یاران خود از فشارهای آمریکا به شدت بی‌تابی می‌کند و از نحوه دخالت جان کری خسته شده است.

براساس این گزارش، وزیر دفاع اسرائیل در سخنان خصوصی خود گفته است، جان کری «توهم‌زده و لجوج است».

ژنرال یعلون به ویژه طرحی را که آمریکا برای تدابیر امنیتی در مورد منطقه بقاع اردن (مرز شرقی کرانه باختری رود اردن) ارائه کرده است، برای اسرائیل خطرناک و غیرقابل اجرا دانسته و گفته است که جان کری تبحر کافی ندارد و «زمان آن رسیده به آمریکایی‌ها بگوییم که دیگر بس است».

آمریکا گفته است که در پیمان نهایی صلح نیازی به حضور نیروهای اسرائیلی در این بخش از کرانه باختری نیست و نیروهای خارجی از جمله ناتو می‌توانند امنیت اسرائیل را تامین کنند.

اما به نوشته یدیعوت آحرونوت، موشه یعلون با «بی‌ارزش» نامیدن طرح امنیتی آمریکا، حتی افزوده است: «دریغ از کاغذی که این طرح به روی آن نوشته شده است».

طرح یادشده از سوی ژنرال آمریکایی جان آلن که از سال‌های دور به اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی سفر می‌کند، ضمن رایزنی با ۱۶۰ کارشناس منطقه و از جمله مستشاران نظامی، تنظیم شده است.

اما به گفته یعلون، طرح جان کری «نه امنیت می‌آورد، نه صلح» و «خوب است که کری به ما درس ندهد».

به نوشته یدیعوت آحرونوت ژنرال یعلون آرزو کرده که کری «زودتر یک نوبل صلح بگیرد و اسرائیل را رها کند زیرا تنها اسرائیل می‌داند چگونه امنیت خود را تامین کند».

وزیر دفاع اسرائیل گفته است که ادامه حضور نیروهای امنیتی و نظامی اسرائیل در «یهودا» و «شومرون» (منظور؛ کرانه باختری رود اردن) برای امنیت اسرائیل یک نیاز حیاتی است و از جمله باعث خواهد شد که «تروریست‌هاب به فرودگاه بن گوریون و یا شهر نتانیا، در چند قدمی تل آویو، موشک‌پرانی نکنند.

به باور ژنرال یعلون در تامین امنیت تنها نمی‌توان به «فناوری های پیشرفته، حس‌گرها، ماهواره‌ها و اتاق‌های جنگ با صفحات بزرگ تلویزیونی، بدون حضور نیروهای امنیتی» تکیه کرد.

ژنرال یعلون این را نیز گفته است که بیرون رفتن ارتش اسرائیل از «یهودا» و «شومرون» به مفهوم پایان حکومت محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی است و «کار او تمام می‌شود» و اگر تا حال نیز ابومازن در مسند قدرت باقی مانده است، به خاطر حضور نیروهای اسرائیلی در کرانه باختری است.

در همین حال برپایه این گزارش، وزیر دفاع اسرائیل ابومازن را شریک مناسبی برای صلح با اسرائیل ندانسته و او را به خاطر «لجاجت‌هایش» بدتر و یا دست کم قابل قیاس با یاسر عرفات رهبر پیشین فلسطینی‌ها توصیف کرده است.

به نوشته یدیعوت آحرونوت، ژنرال یعلون همچنین گفته است که مذاکرات سیاسی پنج ماه گذشته، چیزی نبوده جز مذاکرات یکجانبه اسرائیل با آمریکایا گفت‌وگوهای جداگانه آمریکا با فلسطینی‌ها»، و به همین خاطر نمی‌توان این تماس‌ها را گفت‌و‌گوهای صلح دو جانبه اسرائیلی – فلسطینی نامید.

پس از انتشار این گزارش یدیعوت آحرونوت، ژنرال یعلون خود سه‌شنبه شب در مصاحبه با رادیو اسرائیل گف «حتی اگر در مواردی با آمریکا اختلاف‌هایی داریم، این امر نباید بر هدف‌ها و منافع مشترک ما سایه بیندازد».

یعلون در این مصاحبه علنی گفت: «این ادعا که نزاع اسرائیلی- فلسطینی خاورمیانه را بی‌ثبات کرده است، بی‌اساس است».

وزیر دفاع اسرائیل گفت مسایل مربوط به این نزاع بسیار پیچیده است و نمی‌توان شتابزده به راه‌حل رسید و این که می‌گویند «گذشت زمان به زیان اسرائیل است، درست نیست، بلکه عکس آن درست بوده، چه بسا که امنیت اسرائیل در دوره کنونی بسیار بهتر از دهه‌های پیشین است».

جی کارنی و جن ساکی سخنگویان کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا واکنش هایی خشمگینانه به اظهارات منتشر شده از سوی یعلون نشان داده و گفته‌اند این سخنان تهاجمی است و مناسبتی ندارد به ویژه که کری برای نیازهای امنیتی اسرائیل به سختی تلاش می‌کند.

اما این سخنان وزیر دفاع و عضو حزب حاکم لیکود اسرائیل با انتقادهایی از سوی اپوزیسیون و نیز مذاکره‌کننده ارشد اسرائیلی روبرو شده است.

خانم تسیپی لیونی وزیر دادگستری و سرپرست مذاکرات سیاسی اسرائیل و فلسطینی‌ها سه‌شنبه به رادیو اسرائیل گفت «حفظ این مناسبات راهبردی برای اسرائیل اهمیت بسیاری دارد».

جان کری وزیر خارجه آمریکا که در آستانه بازگشت به منطقه است، در پایان سفر قبلی خود در دو هفته پیش گفته بود «پیشرفت خوبی در گفت‌وگوهای اسرائیلی و فلسطینی حاصل شده» ولی افزوده بود «راه هنوز طولانی است».

آمریکا گفته بود که مذاکرات صلح را می‌توان در ۹ ماه به پایان برد. پنج ماه از این مهلت به پایان رسیده است.

جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا دوشنبه در سفر به اسرائیل بخشی از دیدار چهار ساعت و نیمه خود با بنیامین نتانیاهو را به مذاکرات سیاسی اسرائیلی و فلسطینی اختصاص داد و به نخست‌وزیر اسرائیل گفت «فرصتی تاریخی در دسترس است که اسرائیل نباید آن را از دست بدهد».

بایدن از رهبران اسرائیلی و فلسطینی خواست «تصمیمات دردناک» را بگیرند تا رقم خوردن تاریخ امکان‌پذیر شود، و افزود: «ایمان دارم که نتانیاهو نیز می‌تواند چنین تصمیمات سختی را بگیرد».
XS
SM
MD
LG