لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۸

هری رید: برنامه فوری برای به‌ رای گذاشتن تحریم‌های جدید ایران نداریم


سناتور هری رید، رهبر اکثریت دمکرات در سنای آمریکا، گفت که برنامه‌ای فوری برای آن که طرح جدید تحریم‌ها علیه ایران را مطرح کرده و به رای نمایندگان بگذارد ندارد.

سناتور رید ۲۴ دی ماه این سخنان را در جمع خبرنگاران مطرح کرده و افزوده است: «پیامی که مقام‌های ایرانی باید دریافت کرده باشند، اگر هنوز دریافت نکرده‌اند، این است که ما اجازه نمی‌دهیم به سلاح اتمی دست بیابند.»

این موضوعی‌ است که سیاستمداران دیگر ایالات متحده نیز بارها بر آن تاکید کرده‌اند. تهران نیز همواره تاکید کرده است که برنامه‌های هسته‌ایش تنها اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.

سناتور رید افزوده است تا زمانی که گفت‌وگوها با ایران پیش می‌رود و روند کاری قانون‌گذاران در آمریکا جریان دارد «من می‌نشینم و تلاش می‌کند تا جایی که می‌توانم داوری عادل باشم».

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که سناتورهای هوادار تصویب تحریم‌های جدید علیه تهران تلاش می‌کنند تعداد نمایندگان موافق با تحریم‌های تازه را به ۶۷ نماینده از کل صد سناتور برسانند.

تنها در این صورت است که رئیس‌جمهوری آمریکا قادر به وتوی چنین طرحی نخواهد بود، چرا که شمار رای‌دهندگان از دو سوم بیشتر می‌شود.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در پی هم‌رای شدن ایران و کشورهای طرف گفت‌وگو بر سر برنامه اتمی‌اش برای اجرایی کردن توافق ژنو، اعلام کرده بود که در شرایط فعلی هر گونه تحریم‌ تازه علیه تهران را وتو خواهد کرد.

آقای اوباما به کنگره آمریکا هشدار داده است از وضع تحریم‌های جدید علیه ایران خودداری کرده و بگذارد تا کارشناسان فنی کارشان را انجام دهند.

سناتور رید روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که ده سناتور که رهبری کمیته‌های سنا را در دست دارند مایل به انجام کاری نیستند؛ «در نتیجه منتظر می‌مانیم تا ببینم چگونه پیش می‌رود».

اشاره آقای رید به ده سناتوری‌ است که در پایان آذرماه در نامه‌ای خطاب به خود او با طرح تحریم‌های جدید ایران برای رای‌گیری مخالفت کردند. این ده سناتور در نامه خود این طرح را ابزار دست مخالفان مذاکرات هسته‌ای با ایران توصیف کرده بودند.

تحریم‌های جدید علیه ایران که گروهی از سناتورها به‌ دنبال طرح آن برای رای‌گیری هستند، «ایران بدوه سلاح هسته‌ای» نام دارد و هدف از آن قطع صادرات نفت ایران طی دو سال است. این طرح در عین حال اختیارات دولت باراک اوباما در کاهش تحریم‌ها علیه تهران را نیز محدود می‌کند.

هواداران تحریم‌های جدید علیه ایران می‌گویند تحریم‌ها باید تا زمانی که با تهران توافقی جامع و کامل امضا نشده است، پیش برود.

مقام‌هایی در میان دولتمردان ایرانی گفته‌‌اند در صورت تصویب تحریم‌های جدید آمریکا توافق اتمی به هم می‌خورد. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، پیشتر به مجله تایم گفته بود تصویب تحریم‌های جدید در کنگره به «مرگ» توافق ژنو می‌انجامد.
XS
SM
MD
LG