لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۱

هشدار بان گی‌مون: نیمی از جمعیت سوریه نیاز به کمک فوری دارند


«کنفرانس بین‌المللی تعهدات کمک‌های انسان‌دوستانه به سوریه». کویت، ۱۵ ژانویه ۲۰۱۴.
«کنفرانس بین‌المللی تعهدات کمک‌های انسان‌دوستانه به سوریه». کویت، ۱۵ ژانویه ۲۰۱۴.
بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، روز چهارشنبه، ۲۵ دی، هشدار داد که نزدیک به ۹٫۳ میلیون نفر از جمعیت سوریه، یعی نزدیک به نیمی از جمعیت این کشور، هم‌اینک نیاز به کمک‌های فوری انسان‌دوستانه دارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بان گی‌مون که در دومین «کنفرانس بین‌المللی تعهدات کمک‌های انسان‌دوستانه به سوریه» سخن می‌گفت افزود که سه میلیون نفر از جمعیت سوریه نیز در حال حاضر به خارج از کشور آواره شده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه گفت: «به هنگام دیدار سال گذشته ما، چهار میلیون نفر در سوریه نیازمند کمک بودند، یک سال از آن زمان گذشته و ما هم‌اینک با بحران منطقه‌ای و بحران انسانی روبه‌رو هستیم.»

سازمان ملل از شرکت‌کنندگان در کنفرانس کمک به سوریه که در کویت در حال برگزاری است خواسته‌ است تا ۶٫۵ میلیارد دلار برای این امر کمک کنند که این مبلغ بالاترین مبلغ درخواست‌شده برای کمک‌های انسان‌دوستانه در تاریخ سازمان ملل متحد است.

سازمان ملل اعلام کرده‌ است که بنا به برآوردهای این سازمان، درگیری‌های سوریه که از حدود سه سال پیش آغاز شده توسعه این کشور را ۳۵ سال به عقب برده و هم‌اینک نیمی از مردم این کشور در فقر زندگی می‌کنند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، آخرین گزارش‌ها حاکی است که کشورهای غربی و عربی در جریان این کنفرانس، در پاسخ به درخواست سازمان ملل مبلغ ۱٫۴ میلیارد دلار را برای کمک انسان‌دوستانه به سوریه اختصاص داده‌اند.

دیدبان حقوق بشر در جریان کنفرانس روز چهارشنبه با ذکر این‌ که طبق برآوردها، ۲۸۸ هزار نفر از مردم سوریه در مناطق جنگی «به دام افتاده» و به هیچ‌ گونه کمکی دسترسی ندارند از شرکت‌کنندگان در کنفرانس خواست تا از طرف‌های متخاصم بخواهند راه‌های دسترسی به ساکنان این مناطق را باز کنند.

به گفته فعالان حقوق بشر، وضعیت کمبود غذا و دارو در مناطق محاصره‌شده به‌ویژه در شهر قدیم حمص و اردوگاه فلسطینی یرموک در جنوب دمشق «بسیار وخیم» است.

پس از برگزاری کنفرانس کمک انسان‌دوستانه به سوریه قرار است یک هفته بعد از آن نیز کنفرانس صلح سوریه معروف به ژنو ۲ برگزار شود که آمریکا و روسیه در برگزاری آن نقش اصلی را ایفا می‌کنند.

در همین حال در آستانه کنفرانس ژنو ۲، بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، روز چهارشنبه با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در دمشق دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، محمد جواد ظریف در این دیدار نشست ژنو ۲ را «ظرفیتی سیاسی برای حل بحران این کشور» دانسته و گفت که این کنفرانس «در صورت برگزاری موفقیت‌آمیز به پایان این بحران کمک می‌کند».

آقای ظریف در عین حال افزود: «حل بحران سوریه در دست خود سوری‌هاست و فقط آنها حق دارند آینده کشورشان را تعیین کنند.»

تاکنون دولت سوریه حضور خود را در این نشست که روز چهارشنبه دوم بهمن، ۲۲ ژانویه، برگزار می‌شود، تائید کرده است، ولی هنوز گروه اصلی مخالفان در شورای ائتلافی در تبعید، پاسخی نداده‌اند.

بان گی‌مون ۲۴ دی‌ماه گفت که موضوع حضور ایران در کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه، موسوم به «ژنو ۲» هنوز در دست بررسی است.
XS
SM
MD
LG