لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۷

دستور اوباما برای تغییرات گسترده در نحوه عملکرد آژانس امنیت ملی


برخی از تغییراتی که رئیس جمهور آمریکا به آن‌ها اشاره کرده٬ فورا اجرایی خواهد شد٬ حال آن‌که برخی دیگر از آن‌ها باید بیشتر مورد مطالعه قرار بگیرند.
برخی از تغییراتی که رئیس جمهور آمریکا به آن‌ها اشاره کرده٬ فورا اجرایی خواهد شد٬ حال آن‌که برخی دیگر از آن‌ها باید بیشتر مورد مطالعه قرار بگیرند.
رئیس جمهور آمریکا روز جمعه از اعمال تغییرات گسترده‌ای در نحوه جمع‌آوری و نگهداری اطلاعات از سوی مراکز اطلاعاتی آمریکا خبر داد و از جمله استراق سمع از رهبران کشورهای دوست و هم‌پیمان آمریکا را٬ جز در شرایطی که امنیت ملی آمریکا در خطر است٬ ممنوع کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز باراک اوباما روز جمعه٬ ۲۷ دی‌ماه٬ در سخنرانی‌ای درباره عملکرد آژانس امنیت ملی آمریکا اظهار کرد که به منظور جلب اطمینان شهروندان آمریکا و کشورهای جهان٬ واشینگتن گام‌هایی را برخواهد داشت تا نگرانی‌ها درباره حوزه خصوصی افراد برطرف شود.

وی در خصوص جمع‌آوری اطلاعات مکالمات تلفنی شهروندان آمریکا گفت: «اصلاحاتی که امروز پیشنهاد می‌کنم٬ به آمریکایی‌ها این اطمینان خاطر را می‌دهد که در حینی که آژانس‌های اطلاعاتی و اجراکنندگان قانون این کشور اقدامات لازم برای حفظ امنیت مردم آمریکا را انجام می‌دهند٬ حقوق شهروندی آن‌ها حفظ می‌شود.»

به گزارش آسوشیتد پرس٬ برخی از تغییراتی که رئیس جمهور آمریکا از آن‌ها سخن به میان آورده فورا اجرایی خواهد شد٬ حال آن‌که برخی دیگر از این تغییرات باید بیشتر مورد مطالعه قرار گرفته و امکان دارد به دنبال تصویب کنگره مبنی بر اجرایی شدنشان٬ وارد مرحله اجرا شود.

به دنبال افشاگری‌های ادوارد اسنودن٬ کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا درباره فعالیت‌های اطلاعاتی آمریکا و انتشار اسناد محرمانه‌ای در این زمینه از سوی وی٬ انتقادهای گسترده‌ای در ایالات متحده و جهان متوجه واشینگتن شد.

این اسناد از شنود تلفنی شهروندان آمریکا و در عین حال کنترل ارتباطات شماری از رهبران و سیاست‌مداران جهان خبر می‌داد.

تغییراتی در سطح داخلی و خارجی

رئیس جمهور آمریکا روز جمعه متعهد شد که مکالمات مقام‌ها و رهبران کشورهای دوست و هم‌پیمان ایالات متحده کنترل نخواهد شد٬ مگر آن‌که بحث تهدید امنیت ملی آمریکا در میان باشد.

وی گفت: «رهبران کشورهای دوست و هم‌پیمان ما حق دارند بدانند که اگر من می‌خواهم نظر آن‌ها را در مورد موضوعی بدانم٬ به جای استفاده از تکنیک‌های نظارتی٬ تلفن را برداشته و با آن‌ها تماس می‌گیرم.»

پیش از این از جمله انتشار اسنادی درباره استراق سمع آمریکا از صدر اعظم آلمان و رئیس جمهور برزیل منجر به ایجاد تنش میان این کشورها با آمریکا شده بود.

در خصوص فعالیت‌های «آژانس امنیت ملی» آمریکا٬ آقای اوباما مقرر کرده است که دسترسی به سوابق مکالمات تلفنی شهروندان آمریکا٬ به جز در موارد اضطراری٬ نیازمند دریافت مجوز از سوی دادگاه است.

رئیس جمهور آمریکا می‌گوید که این اقدام فورا اجرایی می‌شود و تاکید کرده است که پس از مجوز دادگاه٬ آژانس امنیت ملی آمریکا می‌تواند تنها به شماره‌های گرفته شده و مدت زمان مکالمات دسترسی داشته باشد و نه به محتوای این تماس‌ها.

آقای اوباما همچنین افزوده است که از این‌ پس جمع‌آوری و نگهداری «فله‌ای» مکالمات تلفنی متوقف خواهد شد.

بر اساس این تغییرات همچنین مراکز اطلاعاتی آمریکا دیگر اجازه ندارند تماس‌های واسطه‌ای را کنترل کنند. به عبارت دقیق‌تر٬ زمانی که تماس فرد نخست و هدف مورد نظر از طریق «دو واسط» و بیشتر برقرار می‌شود٬ مراکز اطلاعاتی آمریکا اجازه ندارند تماس افراد واسط را کنترل کنند.

در عین حال نامه‌های مرتبط با امنیت ملی از این پس دیگر نمی‌توانند به طور نامحدود سری باقی بمانند. پیش از این مراکز اجرای قوانین فدرال با ارسال نامه‌هایی به بانک‌ها٬ شرکت‌های مخابراتی و سایر مراکز مشابه٬ از آن‌ها می‌خواستند که ضمن در اختیار قراردادن اطلاعات مشتریانشان٬ دریافت این نامه را تحت هر شرایطی و برای زمانی نامحدود٬ مخفی نگه دارند٬ اما حال باراک اوباما می‌گوید این نامه‌ها پس از مدت مشخصی می‌توانند از حالت سری خارج شوند.

همچنین باراک اوباما خواهان تشکیل هیئتی مستقل و متشکل از حامیان حفظ حریم خصوصی در حوزه فعالیت‌های مربوط به جمع‌آوری اطلاعات درباره موارد تروریستی شده است.

وی در عین حال از وزارت خارجه این کشور خواسته تا مقام ارشدی را مامور هماهنگی موارد مربوط به جمع‌آوری اطلاعات در حوزه دیپلماتیک کند. در کاخ سفید نیز یک مقام ارشد وظیفه نظارت بر حفظ حریم خصوصی را بر عهده می‌گیرد.
XS
SM
MD
LG