لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۲

افخم: ایران بدون پیش شرط در نشست ژنو- ۲ شرکت می‌کند


مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه اعلام کرد که ايران «بر اساس دعوت رسمی صورت گرفته و بدون پيش شرط» در نشست ژنو ۲ درباره سوریه شرکت می‌کند.
به گزارش روز دوشنبه ۳۰ دی خبرگزاری‌های ايران، خانم افخم گفته است: «ما همواره ضمن رد هرگونه پيش شرط از هر راهکار سياسی برای حل بحران سوريه حمايت کرده و جزء اولين کشورهايی بوده‌ايم که در گفت‌وگو و راه‌های مسالمت‌جويانه به عنوان تنها راه حل برای پايان دادن به بحران سوريه تاکيد کرده‌ايم.»
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکيد کرده که از نظر ايران «کنفرانس ژنو ۲ می‌تواند زمينه‌های مناسب برای برداشتن گام‌های موثر در اين چارچوب را فراهم کند.»
بان گی‌مون، دبير کل سازمان ملل متحد، روز يک‌شنبه ۲۹ دی‌ماه پس از آنچه «دو روز گفت‌وگوهای فشرده» با وزير خارجه ايران عنوان شده، اعلام کرد ايران به نشست صلح سوريه که اين هفته در سوئيس برگزار می‌شود، دعوت شده است.
صبح دوشنبه، ايرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، از قول حسين امير عبداللهيان، معاون امور عربی و آفريقايی وزير خارجه نوشت که جمهوری اسلامی ايران دعوتنامه شرکت در نشست ژنو ۲ را درباره سوريه دريافت کرده است.
دبير کل سازمان ملل درباره دعوت از ايران گفته است اين تصميم پس از آن گرفته شد که تهران خود را ملزم به ايفای نقشی مثبت و سازنده در اين بحران نشان داد.
دولت آمريکا نيز در پی دعوت دبير کل سازمان ملل متحد از ايران برای شرکت در نشست صلح سوريه، موسوم به ژنو ۲، بار ديگر تاکيد کرد که ايران از نتايج نشست اول در ژنو و تشکيل يک دولت انتقالی در سوريه حمايت کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، با بيان نگرانی از حمايت ايران از حکومت سوريه، با وجود دعوت دبير کل سازمان ملل از اين کشور، می‌گويد: ايران هرگز به‌طور عمومی اين موضوع را نپذيرفته است و ما مشخصا گفته‌ايم که [پذيرفتن آن] لازم است.
اما سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکيد بر «نقش و اهميت» ايران در «کمک به يافتن راه حل بحران سوريه» تصريح کرده است: «پيش از اين نشست نيز اعلام کرده‌ايم هيچ گونه پيش شرطی را برای حضور و مشارکت در نشست ژنو ۲ نمی‌پذيريم و بر اساس دعوت رسمی صورت گرفته، ايران بدون پيش شرط در اين کنفرانس شرکت می‌کند.»
بسياری از ناظران و قدرت‌های جهانی اميدوارند که نشست ژنو ۲ به سه سال بحران و جنگ داخلی سوريه که به مرگ بيش از ۱۰۰ هزار نفر و آواره شدن ميليون‌ها تن منجر شده،پایان دهد.
بشار اسد، ریيس جمهوری سوريه در آستانه اين نشست به خبرگزاری فرانسه گفته که در انتخابات آينده رياست جمهوری هم کانديدا می‌شود. برخی از گروه‌های مخالف دولت سوريه پيش از اين اعلام کرده بودند در صورت شرکت ايران به عنوان بزرگترين متحد بشار اسد در کنار روسيه، از حضور در گفت‌وگوهای ژنو ۲ خودداری می‌کنند.
اما ائتلاف ملی سوريه که از اصلی‌ترين گروه‌های اپوزسيون است، در هفته جاری و پيش از آنکه تصميم دبيرکل سازمان ملل متحد برای دعوت از ايران به ژنو اعلام شود، تصميم گرفته بود در اين گفت‌وگوها شرکت کند.
XS
SM
MD
LG