لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۱

گوزن زرد ایرانی پارک پردیسان کشته شد


یک گوزن زرد نر ایرانی که در محیط حفاظت شده پارک پردیسان قرار داشت، روز شنبه ۲۸ دی ماه، توسط فرد یا افراد ناشناس کشته شد. این گوزن که نسل آن در محیط زیست تقریبا منقرض شده است، فقط در محیط های حفاظت شده نگهداری می شود.

به گزارش شاهدان عینی در پارک پردیسان، کسانی که به این گوزن شلیک کرده اند، قصد شکار نداشته و فقط او را به قصد کشت هدف شلیک گلوله قرار داده اند. حیوان از ناحیه گردن هدف چهار گلوله قرار گرفته است.

ایمان معماریان، دامپزشک پارک پردیسان در گفت وگو با رادیو فردا با تایید این گزارش می گوید: « از بررسی لاشه این گوزن می توان گفت شنبه بین ساعت ۱ تا ۳ صبح چهار گلوله خفیف به سمتش شلیک شده که دو تا از این گلوله ها به گردنش خورده و باعث پاره شدن شریان کاروتید و نای حیوان شده است.»

وی افزود: «دو گلوله دیگر هم به سمت دیگر صورت برخورد کرده اما آن چه باعث مرگ شده، پارگی شریان کاروتید بوده است.»

به گفته آقای معماریان، این که یک حیوان به این باارزشی در پارک حفاظت شده هدف گلوله قرار بگیرد، باور نکردنی است. وی می گوید: « وقتی صبح لاشه گوزن را دیدیم، با این که جای زخم ها به جای گلوله بیشتر شباهت داشت، باورمان نمی شد. اما رادیوگرافی از حیوان گرفته و گلوله ها را در گردنش دیدیم.»

ضارب از اهمیت این گوزن با خبر بوده است

ایمان معماریان در توصیف جزییات این گوزن کشته شده می گوید: « این گوزن نر هفت ساله و بزرگترین و مهم ترین گوزن پارک پردیسان بود. بدون شک کسی که او را هدف گلوله قرار داده، از ارزش آن با خبر بوده است. چرا که در این پارک، حیوانات دیگری چون کل و بز٬ قوچ و میش٬ آهو و یا دیگر حیوانات هست. اما این که یک راست ضارب آمده به دنبال مهم ترین و با ارزش ترین حیوان موجود در پارک، خود موید چیز دیگری است.

شاهدان عینی می گویند ضارب یا ضاربانی که به این گوزن شلیک کرده اند، قصد شکار نداشته و فقط به قصد کشت او را هدف قرار داده اند. این احتمال وجود دارد که شخص یا اشخاصی که به این گوزن شلیک کرده، فقط قصد حیوان آزاری داشته و در پی شکار نبوده اند.

گفتنی است پارک پردیسان، مرکز بازپروری برای گونه های در خطر و آسیب دیده است.

ایمان معماریان می گوید: « گوزن زرد ایرانی کاملا در طبیعت از بین رفته و آن چه مانده فقط در اسارت و در محیط های تحت حفاظت است. البته در این محیط ها گارد و فنس های لازم وجود دارد و بازدیدکنندگان می توانند حیوان را ببینند.»

به گزارش شاهدان عینی، با این که محیط پارک پردیسان محدوده تحت حفاظت قرار دارد، اما با این حال کسانی که به قصد کشت به این گوزن حمله کرده اند، می توانستند با تفنگ دوربین دار و از فاصله دور او را هدف قرار دهند. اگر محافظت کافی از این محیط های تحت حفاظت به عمل نیاید، قاچاقچیان و شکارچیان غیرمجاز ممکن است بیشتر به این حیوانات حمله کنند.

گفتنی است در پارک پردیسان گونه های ارزشمندی چون گوزن زرد ایرانی٬ پلنگ ایرانی٬ لینکس٬ گربه جنگلی٬ گرگ٬ روباه٬ قوچ البرز٬ کل٬ آهوی ایرانی٬ خرس قهوه ای٬ بالابان٬ بحری٬ شاهین٬ قرقی٬ پیغو٬ فلامینگو٬ دال سیاه٬ سارگپه٬ عقاب طلایی٬ عقاب شاهی٬ عقاب دشتی٬ سنقر تالابی٬ سنقر سفید٬ قو فریادکش و قوی گنگ وجود دارند.
XS
SM
MD
LG