لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۸

ظریف: پس گرفتن دعوت ایران به نشست سوریه «تاسف‌بار» است


وزیر خارجه ایران می‌گوید که در مکالمات خود با بان گی مون گفته بود تهران هیچ پیش شرطی را برای حضور در اجلاس ژنو ۲ نمی‌پذیرد.
وزیر خارجه ایران می‌گوید که در مکالمات خود با بان گی مون گفته بود تهران هیچ پیش شرطی را برای حضور در اجلاس ژنو ۲ نمی‌پذیرد.
وزیر امور خارجه ایران اقدام بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، در کنار گذاشتن تهران از کنفرانس ژنو ۲ درباره سوریه را تاسف‌بار خواند و او را به نگفتن دلایل واقعی این تصمیم متهم ساخت.

محمدجواد ظریف روز سه‌شنبه، یکم بهمن، به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفته است که بان گی مون تحت فشار آمریکا و اپوزیسیون سوریه دعوت خود را از ایران پس گرفته است.

به گفته او، «عدم شهامت» بان گی مون برای بیان واقعیات مربوط به پس گرفتن دعوت از ایران، «تاسف‌بارتر» از خود این اقدام بود.

سازمان ملل متحد روز دوشنبه، ۳۰ دی اعلام کرد که اظهارات مقامات جمهوری اسلامی مغایر با تعهداتی است که آنها در رابطه با بحران سوریه داده‌اند و به همین خاطر دعوت خود از ایران جهت حضور در کنفرانس ژنو ۲ را پس می‌گیرد.

به گفته سازمان ملل، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگوهایی که با بان گی مون داشته است به او اطمینان داده بود که تهران نشست ژنو ۱ را به عنوان پایه و اساس کنفرانس ژنو ۲ پذیرفته است و همین مسئله دلیل دعوت از ایران برای حضور در این کنفرانس بوده است.

نشست ژنو ۱ بر تشکیل دولت انتقالی در سوریه به منظور پایان جنگ داخلی در این کشور تاکید دارد، اما مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند که تهران هیچ پیش شرطی را برای حضور در کنفرانس ژنو ۲ نپذیرفته است.

محمدجواد ظریف نیز عنوان می‌کند که در مکالمات خود با بان گی مون بر این موضع پافشاری کرده و «از همان اول» گفته است که تهران «هیچ پیش شرطی را برای حضور در اجلاس ژنو ۲ نمی‌پذیرد زیرا ایران نقش مهمی در منطقه دارد و کسی نمی‌تواند این نقش را نادیده بگیرد».

آقای ظریف سپس تاکید می‌کند که اسناد مکالمات او با آقای بان موجود است و «هرگونه اظهار نظر او که متضمن این باشد که ایران شرطی را برای حضورش در ژنو پذیرفته است خلاف واقع است».

او در نهایت گفته که ایران چندان تمایلی به حضور در کنفرانس ژنو ۲ نداشته و قصد هم نداشته است که در سطح وزیر در آن شرکت کند چرا که زمان دعوت از وزیر خارجه جمهوری اسلامی، «خیلی دیر» شده بود و تنها قرار بود که معاون وزیر خارجه راهی ژنو شود.

دبیرکل سازمان ملل متحد روز یکشنبه، ۲۹ دی، پس از ماه‌ها بحث و تردید بر سر حضور ایران در کفرانس ژنو ۲ از مقامات جمهوری اسلامی دعوت به عمل آورد، اما این اقدام واکنش و هشدار ائتلاف ملی سوریه، آمریکا و عربستان را در پی داشت که اعتقاد دارند ایران نخست باید نتایج نشست ژنو ۱ را بپذیرد تا در این کنفرانس حضور یابد.

لاوروف: پس گرفتن دعوت از ایران، اشتباه بود

اما کنار گذاشته شدن ایران از کنفرانس ژنو ۲ انتقاد روسیه را نیز موجب شده است که از ابتدا بر حضور ایران در کنفرانس تاکید داشت.

بر اساس گزارش روز سه‌شنبه خبرگزاری رویترز، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، این اقدام بان گی مون را یک «اشتباه» خوانده اما تاکید کرده است که این مسئله را فاجعه نمی‌داند.

به گفته او، اپوزیسیون سوریه نیز در این میان «باج‌گیری» کرده و تهدیدات آن مبنی بر کناره‌گیری از کنفرانس ژنو ۲ در صورت حضور ایران معنایی جز این ندارد.

اپوزیسیون سوریه روز دوشنبه ضرب‌الاجلی شش ساعته را برای دبیرکل سازمان متحد تعیین کرد که دعوت از ایران برای حضور در کنفرانس ژنو ۲ را پس بگیرد.

مخالفان بشار اسد می‌گویند که ایران در سرکوب شورشیان این کشور نقش مستقیم دارد و به نیروهای حکومتی، کمک‌های مالی و نظامی می‌رساند.

با این حال مسکو تاکید می‌کند که تمام طرف‌های ذینفع در سوریه باید در کنفرانس ژنو ۲ حضور داشته باشند تا راه برای پایان دادن به جنگ داخلی سه ساله در این کشور هموار شود.

به گفته سرگئی لاوروف، غیبت ایران کمکی به متحد شدن جهان اسلام در قبال موضوعاتی مانند مبارزه با تروریسم نمی‌کند که نه تنها تمام مسلمانان را تهدید می‌کند بلکه تهدیدی است برای همه جهان.

آقای لاوروف در نهایت گفته است او صرفا اظهار تاسف می‌کند از این که چنین وقایعی باعث افزایش اقتدار سازمان ملل متحد نشده است.

کنفرانس ژنو ۲ روز چهارشنبه، دوم بهمن در کشور سوئیس برگزار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG