لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۱

گزارش جدید درباره «شکنجه و کشتار ۱۱ هزار زندانی» توسط رژیم اسد


تصویری از شکنجه در سوریه.
تصویری از شکنجه در سوریه.
تیمی از کارشناسان معروف قضایی و جنایی بین‌المللی می‌گویند به «شواهد دست اولی» دست یافته‌اند که نشان از «کشتار و شکنجه سیستماتیک حدود یازده هزار نفر» در زندان‌های دولتی رژیم سوریه دارد.

به گفته این تیم کارشناسی که هزاران عکس قربانیان در زندان‌های سوریه را مورد بررسی قرار داده، کشتارها و شکنجه‌های مخالفان بشار اسد «ابعاد صنعتی» به خود گرفته و شامل شکنجه‌های بسیار شدید می‌شود.

به گفته این کارشناسان، این شکنجه‌ها شامل «مرگ از طریق گرسنگی، ضرب‌وشتم شدید، خفه کردن، شکنجه با برق، بیرون آوردن چشم‌ها» و دیگر اشکال شکنجه می‌شود.

این تیم یافته‌های خود را این هفته به طور اختصاصی مشترکاً در اختیار شبکه خبری «سی‌ان‌ان» و روزنامه بریتانیایی «گاردین» قرار داده و این دو رسانه طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، سی‌ام دی‌ماه و یکم بهمن، گزارش‌های مفصلی در این رابطه منتشر کرده‌اند.

یکی از اعضای این تیم، دیوید کرِین، دادستان اصلی دادگاه ویژه سیرالئون است که علیه چارلز تیلور، رییس‌جمهوری پیشین لیبریا، به اتهام جنایت علیه بشریت کیفرخواست صادر کرد.

دیوید کرین همراه با دو دادستان دیگر معروف در سطح بین‌المللی یافته‌های خود در مورد سوریه را بر اساس حدود ۲۷ هزار عکس از قربانیان کشتار و شکنجه در سوریه تنظیم کرده و به کریستین امانپور، خبرنگار ارشد سی‌ان‌ان، و هم‌چنین روزنامه گاردین ارائه داده‌اند.

به گفته تیم یادشده، یک عکاس پلیس نظامی سوریه که وظیفه عکاسی از کشته‌شده‌ها در زندان را برعهده داشته و به تازگی از رژیم بشار اسد جدا شده این تصاویر را همراه خود به خارج از کشور آورده‌است.

سی‌ان‌ان در گزارش خود می‌نویسد که این شبکه خبری نمی‌تواند مستقلاً گزارش‌های این تیم را تأیید کند اما می‌افزاید که متخصصان تصویربرداری دیجیتال با بررسی عکس‌های یادشده تأیید کرده‌اند که در این تصاویر دستکاری دیجیتالی صورت نگرفته است.

«سر دزموند دسیلوا»، دادستان ارشد پیشین دادگاه سیرالئون که از اعضای این تیم است، در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان گفت که تصاویر بدن‌های گرسنگی‌کشیده این زندانیان «یادآور اردوگاه‌های مرگ نازی‌ها در جنگ دوم جهانی و بازماندگان هولوکاست» است.

به نوشته دو رسانه یادشده، بیشتر قربانیانی که در این عکس‌ها دیده می‌شوند مردانی بین ۲۰ تا ۴۰ ساله هستند و بر بدن آنها آثار خفگی، کندگی پوست، ضرب‌وشتم شدید، گرسنگی مفرط، و دیگر شکنجه‌ها دیده می‌شود.

عکاس دژبانی سوریه که در این رسانه‌ها از او با نام مستعار «قیصر» یاد شده و این عکس‌ها را به دست این تیم رسانده گفته‌است که او را برای عکاسی «روزانه ۵۰ جسد» به بازداشتگاه‌ها می‌بردند.

به گفته او، رژیم بشار اسد از سیستمی پیچیده از ارقام و کدها برای کدگذاری این جسدها استفاده می‌کند تا شناسایی هویت آنها تنها برای نیروهای خود او مقدور باشد.

دیوید کرین در این باره در مصاحبه با سی‌ان‌ان با ذکر این‌که اقدامات رژیم اسد «تبدیل به یک ماشین بی‌رحم و صنعتی شده که شهروندان خود را خرد و لگدمال می‌کند» افزود: «این یک کشتار انبوه به سبک عصر صنعتی است.»

طی سه سالی که از جنگ داخلی سوریه می‌گذرد، بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، همواره اتهامات مربوط به نقض حقوق بشر توسط دولت خود را رد کرده و «تروریست‌ها» را مقصر خشونت‌های مرگبار دانسته‌است.

سوریه در دادگاه کیفری بین‌المللی عضویت ندارد و تنها راهی که این دادگاه بتواند از فردی در سوریه شکایت حقوقی کند از طریق شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود.
XS
SM
MD
LG