لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۹

بعیدی‌نژاد: نتیجه مذاکرات هسته‌ای در مراحل مختلف به رهبری گزارش می‌شود


حمید بعیدی‌نژاد، مدیر کل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران.
حمید بعیدی‌نژاد، مدیر کل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران.
حمید بعیدی‌نژاد، رییس دبیرخانه اجرای توافق ژنو، در ارتباط با مسئله دیدگاه رهبر جمهوری اسلامی نسبت به مفاد توافقنامه ژنو با ذکر این‌که «فکر نمی‌کنیم مناسب باشد ایشان را در معرض موضع‌گیری قرار دهیم» گفت: «موافق نیستیم که همیشه تاکید کنیم که محورها و جزئیات توافق‌شده در جریان مذاکرات، جزءبه جزء و یک به یک نظر مقام معظم رهبری را داشته‌است.»

حمید بعیدی‌نژاد روز یک‌شنبه ششم بهمن در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا با بیان این مطلب افزود: «البته طبیعی است که ما به سهم خود نتیجه مذاکرات را در مراحل مختلف به مقامات عالی‌رتبه از جمله مقام معظم رهبری گزارش کنیم ولی این ایشان هستند که تصمیم می‌گیرند در چه مراحلی چه نکات و مواردی را به نهادهای ذی‌ربط منتقل کنند که به تیم مذاکره‌کننده برسد.»

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اضافه کرد: «به‌طور کلی همان طور که آقای دکتر ظریف هم در چندین مقطع تذکر دادند ما موافق نیستیم که برای اثبات اقدامات خود از مقام معظم رهبری دراین موضوع هزینه کنیم و بخواهیم مثلا به گونه‌ای همیشه تاکید کنیم که محورها و جزئیات توافق شده در جریان مذاکرات، جزء به جزء و یک به یک نظر مقام معظم رهبری را داشته‌است چرا که باور ما این است که شأن ایشان بسیار بالاتر از این است که بخواهیم برای کارکرد مذاکراتی خود از ایشان هزینه کنیم.»

در روزهای گذشته گفته‌های متناقضی مبنی بر رویکرد آیت‌الله علی خامنه‌ای نسبت به تیم مذاکره‌کننده و توافق ژنو ابراز شده‌است و از آن‌جمله نمایندگان اصول‌گرای منتقد دولت که بیشتر آنها عضو فراکسیون جبهه پایداری مجلس هستند در اظهاراتی تقریبا هماهنگ اعلام می‌کنند رهبر جمهوری اسلامی از منتقدان توافقنامه هسته‌ای ایران و پنج به‌علاوه یک است و ایرادات اساسی به آن وارد کرده است.

دفتر آیت‌الله خامنه‌ای تاکنون نسبت به این نقل قول‌ها سکوت کرده و هیچ واکنشی نشان نداده است.

بر اساس توافقنامه ژنو، ایران اقداماتی داوطلبانه برای رفع نگرانی از غرب از طریق کاهش سطح غنی‌سازی اورانیوم انجام می‌دهد و غرب نیز به نوبه خود از شدت تحریم‌ها علیه ایران می‌کاهد.

هم‌اینک شش روز از آغاز اجرایی شدن توافق هسته‌ای ژنو می‌گذرد و در این مدت طرفین توافق، دست به اقداماتی بر مبنای برنامه اقدام مشترک زده‌اند و حال در کنار اجرای توافق ژنو، باید گفت‌وگو برای دستیابی به یک توافق نهایی را آغاز کنند؛ مذاکراتی که مقام‌های ایرانی حاضر در این گفت‌وگوها آن را دشوار و پیچیده خوانده‌اند.

در این باره حمید بعیدی‌نژاد به خبرگزاری ایرنا گفته‌است که مذاکراتی که در آینده برگزار خواهد شد «به دلیل دشواری خاص خود نیازمند اجماع محکم داخلی است».

برگزاری نخستین جلسه دبیرخانه اجرای توافق ژنو

بنا بر گزارش‌ها، دبیرخانه اجرای توافق ژنو در وزارت امور خارجه ایران روز یک‌شنبه ششم بهمن نخستین جلسه خود را برگزار کرد.

ریاست این دبیرخانه به مدیر کل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه محول شده‌است.

حمید بعیدی‌نژاد، که هدایت تیم مذاکره کننده ایرانی در سطح کارشناسی در ژنو را بر عهده داشت درباره این دبیرخانه تازه‌تاسیس به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته‌است از سایر وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها خواسته شده‌است که یکی از مدیران آن نهاد را به عنوان نقطه تماس با وزارت امور خارجه انتخاب و معرفی کنند.

آقای بعیدی‌نژاد افزوده‌است که گروه مذاکره‌کننده تنها به چند نفری که در اتاق مذاکره هستند محدود نمی‌شود و در حال حاضر حداقل ۴۰ نفر از مدیران ارشد و کارشناسان در فرآیند مذاکرات ژنو مشارکت داشته و به توجه به احتیاجات، این تعداد به حداقل ۱۲۰ نفر خواهد رسید.

رییس دبیرخانه اجرای توافق ژنو همچنین در بخش دیگری از گفت‌وگویش با ایرنا به سابقه مذاکرات در ماه‌های گذشته اشاره کرده و گفته‌است این ایران بوده که تمایل به گنجاندن موضوع توافق نهایی در سند اولیه داشته و پیشنهاد اصلی طرف مقابل بسنده کردن به توافق کوتاه‌مدت بوده‌است.

حمید بعیدی‌نژاد در این باره گفته‌است که ایران نمی‌خواست تنها درباره قدم‌های کوچک توافق کند. بر مبنای برنامه اقدام مشترک، طرفین توافق کرده‌اند که در مدت شش ماهی که برای انجام اقدامات دارند، برای دستیابی به توافق نهایی تلاش کنند. یک توافق نهایی که در آن ایران ملزم خواهد شد صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود را اثبات کند و جامعه بین‌المللی دست به رفع کامل تحریم‌ها بزند.

البته توافق شش ماهه ژنو، بر مبنای سند موجود، در صورتی که طرفین احتیاج به زمان بیشتر برای مذاکره داشته باشند، قابل تمدید است.

بنا بر اعلام محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در صفحه فیس‌بوک خود، اولین جلسه ایران و پنج به علاوه یک از دور تازه مذاکرات برای دستیابی به توافق نهایی قرار است تا اواخر بهمن برگزار شود.
XS
SM
MD
LG